گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از ۳۵ بخش با عناوین «جعبه حیاتی»، «زمینگیر شدن»، «آگاهی از ناپایداری»، «چرا به مراکز زندگی با مراقبت‌های دایمی نقل مکان نمی‌کنیم؟»، «بازنشستگی: لحظه دقیق تصمیم‌گیری»، «پس‌روی‌ها و آرزوهای تازه»، «باری دیگر خیره به خورشید»، «به هر حال این مرگ از آن کیست؟»، «رویارویی با فرجام‌ها»، «لحاظ‌ کردن خودکشی کمکی»، «شمارش معکوسی پرتشویش تا پنجشنبه»، «یک غافلگیری به تمام معنا»، «پس حالا دیگر می‌دانی»، «حکم مرگ»، «وداع با شیمی درمانی و امید»، «از مراقبت‌های تسکینی تا آسایشگاه بیماران محتضر»، «مراقبت در آسایشگاه بیماران محتضر»، «توهمی آرامش‌بخش»، «کتاب‌های فرانسوی»، «پایان نزدیک می‌شود»، «مرگ از راه می‌رسد»، «تجربه پس از مرگ» (به یادش خواهیم بود)، «زندگی به عنوان بزرگسالی مستقل و مجرد»، «تنها در خانه»، «آمیزش و سوگ»، «غیرواقعی بودن»، «بی‌حسی»، «کمکی از سوی شوپنهاور»، «آشکار شدن انکار»، «بیرون رفتن»، «ناتوانی در تصمیم‌گیری»، «در باب مطالعه آثار خودم»، «هفت آموزه پیشرفت در سوگ‌درمانی»، «آموختنم ادامه دارد» و «ماریلین عزیزم» تشکیل شده است.

اروین یالوم روانپزشک و همسر نویسنده او ماریلین یالوم پس از اطلاع از ابتلای ماریلین به بیماری سرطان کتاب «مسئله بودن و نبودن» را نوشته‌اند. اروین یالوم نویسنده کتاب‌هایی همچون «خیره به خورشید»، «غلبه بر هراس از مرگ» و «روان‌درمانی اگزیستانسیال» است. او همیشه درباره مرگ نوشته و تمامی زندگی خود را وقف افرادی کرده که از اضطراب مرگ و سوگواری در عذاب بوده‌اند اما، آن‌طور که گفته است خودش هرگز در موقعیتی قرار نگرفته بوده که نیازمند درمان‌روان خود باشد تا وقتی تشخیص داده می‌شود همسرش ماریلین به سرطان مبتلا است.

این دو در کتاب از چالش‌های عمیق جدیدی در زندگی خود پرده برمی‌دارند ماریلین از چگونه آسوده مردن می‌گوید و یالوم از زندگی بدون ماریلین می‌نویسد. آنان در کتاب «مسئله بودن و نبودن» از تجربه ماه‌های آخر در کنار هم بودن گفتند و یالوم سه ماه اول بدون حضور ماریلین در زندگی‌اش را به تصویر کشیده است.

در یادداشت نازی اکبری مترجم کتاب که خود روان‌درمانگر است، آمده: «درمانگران از آنچه بر سر درمانجویانشان می‌آید در امان نیستند. صرف‌نظر از تجربه، آگاهی و خبرگی درمانگر در رویارویی با غم و اندوه و سوگواری، درک و فهم واقعی حس فقدان امری تقریبا غیرممکن است مگر این که خود درمانگر آن مرحله را پشت سر گذاشته باشد.

این کتاب روایتی است صادقانه و هدیه‌ای است به آنان که در پی حمایت عاطفی، غمگساری و زندگی پرمعنا هستند، و در صدد است که هستی، صمیمیت، عشق و سوگواری را از منظری کاملا انسانی بررسی کند».

در صفحه ۴۷ کتاب آمده است: «چندین سال است که با بازنشستگی با احتیاط روبه‌رو می‌شوم و آن را با دوزهای کم امتحان می‌کنم. روان‌درمانی کار همه عمرم بوده و رها کردنش دردناک است. چند سال پیش، اولین قدمم به سوی بازنشستگی را برداشتم، زمانی که تصمیم گرفتم به درمانجویان جدیدم از همان اولین جلسه بگویم که فقط آن‌ها را به مدت یکسال خواهم دید.

برای تنفر من از بازنشستگی از شغل روان‌درمانی دلایل بسیاری وجود دارد. دلیل اصلی این است که من از کمک به دیگران بسیار لذت می‌برم و تا این مقطع از عمرم در این کار خبره شده‌ام. دلیل دیگرش، که آن را با کمی شرمندگی اعلام می‌کنم، این است که دلتنگ شنیدن آن‌همه قصه می‌شوم. من برای شنیدن قصه عطشی سیری‌ناپذیر دارم، مخصوصا برای قصه‌هایی که بتوانم در تدریس یا نوشته‌هایم استفاده کنم. از کودکی عاشق قصه بوده‌ام و، به‌غیر از سال‌های تحصیل در دانشکده پزشکی، همیشه، بی‌بروبرگرد، قبل از خواب کتاب خوانده‌ام».

کتاب «مسئله بودن و نبودن» با زیر عنوان عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد، نوشته اروین د. یالوم و ماریلین یالوم با ترجمه نازی اکبری در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.