گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بزرگی انگیزه اصلی نگارش این کتاب را تعلق خاطری که به جمشید مشایخی و آثارش دارد دانست و به هنرآنلاین گفت: این هنرمند جزو نسل طلایی است که تئاتر و سینما در ایران با آن‌ها شکل گرفته به‌ویژه در حوزه بازیگری. داستان زندگی و نحوه بازیگر شدن او برایم جذاب بود ضمن این که برای نوشتن کتاب منابع در دسترس‌تری وجود داشت.  

او درباره نگاهش به این هنرمند، اظهارداشت: نکته‌ای که در زندگینامه زنده‌یاد مشایخی وجود دارد و برایم اهمیت دارد این است که یا کاری را شروع نمی‌کرده و یا حتما باید آن را به پایان می‌رسانده؛ یعنی آنچه که می‌خواسته بدست می‌آورده. در زندگی مشایخی خیلی موانع وجود داشته است. بزرگ‌ترین مخالف او برای هنرمند شدن پدرش بوده. او در محیط کاملا نظامی بزرگ شده و پدرش می‌خواسته او هم نظامی شود. اما مشایخی علاقه‌مند بوده هنرمند باشد این کار را کرده و به هدف خود رسیده است.

بزرگی با این توضیح که شادروان مشایخی در کارنامه‌ کاریش فیلم‌های شاخص، متوسط و حتی ضعیف دارد، ادامه‌داد: اما به‌خاطر هدفی که داشته به‌عنوان بازیگر اصولی بازی می‌کند و تلاش کرده همیشه رسالتش را بجا بیاورد و به آن جایگاهی که می‌خواهد برسد.

او کتاب «جمشید مشایخی» را شامل سه بخش دانست و افزود: بخش نخست شامل زندگینامه، دوران کودکی، تحصیل و ورود به عالم تئاتر است که در حقیقت کلید ورود به سینما بوده. بخش دوم، درباره آثار شاخص و بیشتر شناخته شده این هنرمند است شامل خلاصه فیلم، نقش او در کار، اگر آن اثر در جشنواره بین‌المللی یا داخلی مورد توجه قرار گرفته یا نقد مهمی درباره بازی و فیلم نوشته شده نیز در کتاب آمده است. اشاره‌ای هم به باقی فیلم‌ها شده. فصل آخر با عنوان «از زبان دیگران» بخشی است که افرادی که با او همکاری داشتند یا صحبت و خاطره‌ای درباره این هنرمند مطرح کردند از بازیگر و کارگردان در سینما، تئاتر و تلویزیون ارائه شده و مستند است. بخشی از کتاب هم شامل عکس‌هایی است که کمتر دیده شده.

به‌گفته بزرگی، این کتاب برای مخاطب نوجوان مکتوب شده اما مورد استفاده عموم علاقه‌مندان است و توسط نشر گویا منتشر خواهدشد. او همچنین نمایشنامه «مثل بی‌کس‌ترین جاشوی دریا» برگزیده بیست‌وسومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر را در دست انتشار دارد. این اثر درباره شهید دریاقلی سورانی است که آبادان را از محاصره نجات می‌دهد.