گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مهران حبیبی‌نژاد، نویسنده و پژوهشگر موسیقی با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: کتاب «اسطوره موسیقی شرق» جلد دوم کتاب «خسرو خوبان» محسوب می‌شود. کارهای گرافیکی آن تمام شده و توسط نشر ماهریس منتشر خواهد شد.

او با این توضیح که جلد نخست زندگینامه محمدرضا شجریان را تا سال ۸۳ دربرمی‌گیرد، ادامه‌داد: جلد دوم مربوط به فعالیت‌های هنری استاد شجریان از سال ۱۳۸۳ تا اوایل امسال است با بخش‌هایی تحت عناوین «گفت‌وگوهای شجریان»، «شجریان در گفتار هنرمندان در قالب مقالات و یادداشت‌ها»، «شجریان از نگاه هنرمندان، صاحب‌نظران در قالب گفت‌و‌گو»، «سازهای ابداعی شجریان و نقد و نظرهایی درباره سازها»، «شرحی بر دوره‌های آوازی و گزینش اشعار در آواز استاد شجریان»، «شجریان در رسانه‌های خارجی» و «در ستایش و سوگ سیاوش» که شامل سوگ سروده‌ها و اشعاری در ستایش اوست که توسط شاعران و دوستدارانش سروده شده. بخش پایانی کتاب هم شامل فهرست آثار و آلبوم‌هایی است که طی هفده سال اخیر خلق شدند، همراه با کلام آوازها و تصنیف‌ها و تصاویر کمتر دیده شده.

حبیبی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم گرفته جلد دوم «خسرو خوبان» را پس از درگذشت زنده‌یاد شجریان منتشر کند، اظهارداشت: وجود شجریان و تاثیر او در موسیقی معاصر ایران به‌قدری زیاد است که به عقیده من باید درباره‌اش نوشت. حتی کوچک‌ترین فعالیت‌های هنری او را مکتوب کرد، چرا که همه‌‌ کارهای این هنرمند در موسیقی با اندیشه بوده و هر کاری را که انجام داده تاثیر آن را در جامعه دیده‌ایم. بر همگان ثابت شده که همه‌ آثارش دارای یک شخصیت خاصی است و نمی‌توان به سادگی از آن گذشت. به‌عنوان مثال سازهایی که ابداع کرده در موسیقی معاصر ایران کم نظیر است و با وجود تمام مشغله‌های هنری که داشته، فقط از روح پژوهشگر آدمی مثل شجریان این کار بر می‌آمده و می‌بینیم که در موسیقی معاصر کسی دست به چنین کاری نزده یا حتی به آن فکر هم نکرده است. پس باید بپذیریم که شجریان نهایت تلاش خود را برای اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده و دلسوز حقیقی هنر موسیقی بوده و از نظر من باید رسالاتی درباره او نوشت و پژوهش‌های بیشتری درباره اندیشه و آثارش انجام داد. به همین خاطر تصمیم گرفتم تا گفته‌ها و ناگفته‌های دیگر را در قالب کتابی با عنوان «اسطوره موسیقی شرق» تقدیم دوستداران او کنم، شاید ذره‌ای از زحمات بی‌دریغ این استاد بزرگ را مکتوب کرده باشم.

او همچنین کتاب «صدایی همرنگ آفتاب» را در دست چاپ دارد و افزود: این کتاب نیز توسط نشر ماهریس منتشر می‌شود و شامل زندگی هنری بانو دلکش است به‌علاوه، فهرست آثار و فیلم‌شناسی، گفت‌وگوها، نقد و نظر‌ها، همراه با کلام ۱۶۷ ترانه و تصنیف و نت برخی از ترانه‌ها و تصاویری از هنرمندانی که در خلق آثار او نقش داشته‌اند.

حبیبی‌نژاد درباره ویژگی هنری بانو دلکش، گفت: او یکی از خوانندگانی است که آوازش در موسیقی ایران در ردیف برترین‌هاست. بعد از قمرالملوک وزیری، ملوک ضرابی و روح‌انگیز، بانو دلکش یکی از تاثیرگذارترین و پرطرفدارترین آوازخوان دهه ۲۰ تا ۵۰ محسوب می‌شود که صدا و سبکی منحصربه‌فرد داشت. بسیاری از خوانندگان زن دیگر هم از او تاثیر پذیرفته‌اند. سعی کرده‌ام در این کتاب، ضمن شرح زندگی دلکش در هنر آواز، تبحر او را در عرصه بازیگری سینما با معرفی توصیفی فیلم‌هایی که در آن نقش داشته به تصویر بکشم.

او همچنین از انتشار کتاب «دیوان قاضی یحیی لاهیجی» از سوی حوزه هنری گیلان با همکاری نشر فرهنگ ایلیا خبر داد و اضافه‌کرد: در این اثر به تصحیح اشعار قاضی یحیی لاهیجی شاعر و عارف قرن ۱۰ هجری پرداختم. تصحیح این دیوان براساس یگانه نسخه‌ای است که از این شاعر در موزه کاخ گلستان محفوظ بود و به‌صورت قیاسی تصحیح شده. در بخش آغازین کتاب ضمن شرح حالی از قاضی یحیی، شمه‌ای از تحولات ادبی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی قرن دهم بررسی شده است. نگاهی به حکومت گورکانیان در هند و پادشاهان هم‌عصر این شاعر در هند و ایران، ویژگی‌های شعر قرن دهم و اقوال تذکره‌نویسان درباره این شاعر از مطالب دیگر کتاب محسوب می‌شود.

حبیبی‌نژاد با این توضیح که قاضی یحیی لاهیجی براساس‌ مستندات تاریخی در اوایل نیمه دوم قرن نهم‌ در لاهیجان به دنیا آمده، ادامه‌داد: او علاوه‌بر سخنوری، عارف‌مسلک هم بوده و مهم‌تر این‌که او در دانش قضایی تسلط کامل داشته است. شعر یحیی لاهیجی همانند اکثر شعرای این دوره، مضامینی شامل عشق و مستی، شکوه از یار و رقیب، هجر و فراق، پند و اندرز و ...است. زبان شعر قاضی یحیی، سهل و ممتنع و غزلیات و رباعیات او هم مثل دیگر شاعران این دوره بسیار ساده و روان و بسیار نزدیک به محاوره است که از ویژگی‌های بارز شعر مکتب وقوع است. به‌ویژه در خلق قالب‌های شعری و مضامین عاشقانه و عارفانه پیرو متقدمین به‌ویژه حافظ و سعدی است.

او این روزها مشغول ویرایش نهایی کتاب «قلندر موسیقی ایران» درباره محمدرضا لطفی است. در بخش نخست کتاب برگزیده‌ای از بهترین گفت‌وگوهای لطفی که در چند دهه حیات هنری صورت گرفته، گنجانده شده، نقد و نظرهای موسیقی‌دانان، نویسندگان و پژوهشگران درباره شخصیت هنری و جایگاه محمدرضا لطفی در موسیقی ایران در قالب گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و مقالات در بخش دوم ارائه شده. بخش سوم کتاب با عنوان «دیگران در گفتار لطفی»، شامل نقد و نظرهای استاد درباره چند هنرمند است، دیدگاه‌هاى علمى و تجربى محمدرضا لطفى درباره موسیقى ایران که شامل تعدادی از مقالات استاد در بخش چهارم کتاب آمده است. در فصل پایانی، کلام تعدادی از تصنیف‌ها همراه با تصاویری از این هنرمند بزرگ، تقدیم دوستدارانش شده است.