گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بابک نیک‌طلب شاعر کودک و نوجوان، با این توضیح که مجموعه شعر «یکی دو شیشه عطر خاطره» را در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب که از سوی نشر گویا منتشر می‌شود در قالب‌های شعری مختلفی از غزل، رباعی، نیمایی، چهاره‌پاره و مثنوی با مضامین آزاد همچون خانوادگی، اجتماعی و طبیعت برای نوجوانان سروده شده است.

او با بیان این که شعر کودک و نوجوان با حوزه‌های دیگر ادبی متفاوت است، ادامه‌داد: باید مخاطب را در نظر داشت مثلا حرف‌های بچه‌ها را زد یا حرف‌های دل خودمان را به زبانی که آن‌ها متوجه شوند و دوست دارند بگوییم.

نیک‌طلب با این توضیح که شعر کودک و نوجوان خیلی از نظر مفهوم با شعر بزرگ‌سالان تفاوت ندارد، افزود: بیشتر باید ویژگی سنی، رفتاری و نیازهای مخاطبان مورد توجه قرار بگیرد. خود گروه سنی کودک و نوجوان یکی نیست و چندین گروه را شامل می‌شود از کودک خردسالی که تازه متولد شده و به او نوزاد می‌گویند تا پایان دبیرستان که به آستانه جوانی نزدیک می‌شود. برای همین شاعری که برای این مقاطع شعر می‌گوید فقط یک گروه سنی مدنظرش نیست. حتی وقتی می‌گوییم دوره نوجوانی، دوران نوجوانی هم چند دوره مختلف دارد مثلا دوره اول، بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی، دوم، ۱۳ تا ۱۶ و سوم، ۱۶ تا ۱۸ سالگی. 

او ارتباط شاعر با مخاطب را موضوع مهمی دانست و تصریح‌کرد: شاعر کودک و نوجوان باید بتواند به مخاطب نزدیک شود و آثارش را در اختیار او قرار دهد. شخصا ارتباط با مخاطب را مدنظر قرار می‌دهم و سعی دارم کارهایم را به دست آن‌ها برسانم و نظراتشان را بشنوم. اما حرف‌های دل خودم را هم می‌زنم چرا که به‌عنوان یک شاعر حرف‌هایی دارم و فقط حرف مخاطب را نمی‌گویم. گاهی وقت‌ها برخی شاعران می‌گویند فقط باید حرف بچه‌ها را منعکس کرد ولی واقعیت این است یک شاعر در وهله نخست شاعر است و خودش حرف گفتنی دارد اما می‌تواند از زاوید دید مخاطب به جهان نگاه کند.

نیک‌طلب سه مجموعه شعر نیز آماده کرده و به دست نشر سپرده اما چون نتیجه وضعیت چاپ نهایی نشده توضیحات را به زمانی دیگری موکول کرد. این شاعر، برنده سرو زرین دوره پنجم جشنواره بین‌المللی «شعر فجر» شده است.

او با کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، شورای شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان (نویسک) همکاری داشته و سردبیری و نظارت بر بخش شعر مجلات مختلفی را نیز عهده‌دار بوده‌ است. «پاینده و زنده باد ایران»، «از آسمون تا اینجا»، «آفتاب آفرینش»، «سلام گل محمدی»، «شعر دعا»، «بازی، بازی، بازی»، «تو را چشم انتظاریم»، «پیشواز روشنی»، «روی موج باران» و «پنجره‌های آسمان» از جمله آثار منتشرشده نیک‌طلب هستند.