گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از ۱۰ فصل با عناوین «چه...؟»، «اصول»، «داخل سر کوچولوها»، «خواب»، «غذا خوردن»، «شماره یک و شماره دو»، «دختر و پسرهای کوچولوی شیطون»، «کشوی سوم»، «همه این‌ها را کنار هم بچینیم» و «یک شب در راه خانه...» تشکیل شده است. «پیشگفتار: نگران بچه‌ها نباشید... خودتان را نجات دهید!»، «مقدمه: فوت و فن کار»، «ده اصل ساده برای تربیت بچه»، «اگر قرار است فقط یک فصل این‌کتاب را بخوانید، این‌فصل را بخوانید»، «مغز کوچولوها»، «صحبت‌کردن با مغزهای کوچولو»، «سیم‌کشی دوباره مغز بچه‌ها»، «بچه‌ای که طی ده‌هزار کیلومتر خوابید»، «برنامه خواب ناز و آرام: نه در تختخواب، نه در اتاق من، نه با آبمیوه، نه با قاشق»، «برنامه خواب اس‌ای‌اس: دوقلوها دردسرسازند»، «تخت‌دزد»، «پسرکوچولویی که سبزیجاتش را نمی‌خورد»، «بچه‌هایی از جنس چیپس و بستنی پوره نخودفرنگی»، «آینه تمام‌نمای مادر و زباله‌دان پدر»، «وینی بدون پو»، «جیمی شلوار کثیف‌کن و سبد عواقب»، «توجه هدفمند: داستان بچه‌اسب آبی»، «چه کار کنیم گوشه‌نشانی و جدول برچسب‌ها موثر واقع شود، و چرا نباید هرگز با یک تروریست مذاکره کنید»، «نردبان عقوبت محتوم»، «بروید بیرون و بازی کنید»، «دروغ‌هایی که به بچه‌هایمان می‌گوییم»، «چطور از آن والدینی باشیم که معلم‌ها دوست دارند»، «امنیت بچه‌ها»، «چه کنیم سرمان نترکد؟»، «راهنمای استفاده از جعبه‌ابزار»، «پرواز به تنهایی: خانواده شنگول‌ها»، «ده قدم تا سعادت شنگول‌ها» و «آخر داستان» ۲۶ بخش این فصول محسوب می‌شود.

«اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری» نتیجه سال‌ها تجربه علمی نایجل لاتا نویسنده کتاب است که با طنز نوشته شده. او روان‌شناس بالینی معروفی ساکن نیوزیلند است. بیش از ۲۰ سال با انواع خانواده و بچه‌ها سروکار داشته است. لاتا نویسنده چندین کتاب در حوزه روان‌شناسی کودک است. او دو برنامه تلویزیونی در زمینه خانواده و تربیت کودکان دارد و به پاس خدماتش در زمینه روان‌شناسی خانواده و کودک نشان شایستگی نیوزیلند را از طرف ملکه دریافت کرده است.

لاتا که صاحب دو پسر شر و شیطان است سعی کرده در این کتاب با استفاده از تجربیات خودش کاربردی‌ترین راهکارها را با زبانی ساده و قابل درک در زمینه فرزندپروری ارائه دهد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «همه چیز خیلی خیلی پیچیده شده. خیلی از لذت‌های ساده از بین رفته، چون ما والدین خیلی غم‌زده، مضطرب و شکاک شده‌ایم. همه ما ناامیدانه نگرانیم که نکند خرابکاری کنیم و بچه‌هایمان از لحاظ عاطفی آسیب جبران‌ناپذیری ببینند.

ولی یک مسئله‌ای هست: همه ما یک‌جورهایی خرابکاری می‌کنیم. چون ما پدر و مادریم-این کارمان است. درست همان‌طور که ما باید از دست آن‌ها جان به در ببریم، آن‌ها هم باید از دست ما جان به در ببرند. اگر بتوانند این کار را انجام دهند، احتمالا حالشان خوب خواهد بود. آن را همچون یک انتخاب طبیعی اجتماعی در نظر بگیرید. بزرگ کردن بچه‌ها عالی‌ترین شکل از برنامه تلویزیونی واقع‌نماست، فقط اینجا تلویزیونی در کار نیست. ایراد دیگری هم که دارد این است که نمی‌شود با رای‌گیری حذفشان کرد، که جای تاسف دارد. همین‌طور آن سوی ماجرا یک میلیون دلار نصیبتان نمی‌شود. البته – اگر نیمه‌برازنده و کمی خوش‌شناس باشید- با تعدادی خاطره خوب پیر می‌شوید».   

کتاب «اصلاح شیوه‌های نادرست فرزندپروری» با زیرعنوان پیش از آن‌که بچه‌ها دیوانه‌ات کنند، نوشته نایجل لاتا با ترجمه میترا ملکی در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس نشر یافته است.