گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حامد محقق شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: مجموعه شعر خردسال با عنوان «کادوی من یک کفش است» مراحل چاپ را در انتشارات آبرنگ طی می‌کند. این کتاب حاوی ۱۶ شعر با محتوای هدیه، سفر و از این قبیل موضوعات است و در قالب‌های مختلفی همچون ترانه و چهارپاره سروده شده.

او با این توضیح که مجموعه شعر نوجوان «باد عاشق درخت‌هاست» نیز توسط نشر گویا منتشر می‌شود، افزود: قالب‌ شعرهای این کتاب نیمایی، رباعی و غزل است. اشعار نیز محتوای عاشقانه و طبیعت‌گرایانه دارند.

محقق درباره ویژگی سرایش شعر برای مخاطب خردسال، کودک و نوجوان، اظهارداشت: درباره شعر خردسال قدم اول این است که بدانیم دایره لغاتی که یک خردسال متوجه می‌شود اندک است و باید سعی کنیم با تعداد کلمات خیلی کم مفهوم و نکته‌ای را به مخاطب خردسال بگوییم. در حقیقت اولین نکته رسیدن به زبانی است که خردسال بتواند آن را متوجه شود. علاوه‌براین باید دقت داشته باشیم خردسال علاقه‌مند است درباره چه موضوعاتی صحبت کند و بعد در شعرهایی که برای خردسالان می‌نویسیم می‌خواهیم خردسال را متوجه چه چیزهایی کنیم.

او یکی از آفت‌های شعر حوزه کودک را محاوره‌ای بودن دانست و ادامه‌داد: در شعر خردسال چون مادر و پدر شعر را برای بچه‌ها می‌خوانند شعر محاوره ایرادی ندارد البته با اصول خاص خود نه این که فقط شکسته‌نویسی و حذف کردن فعل‌ها باشد؛ اصول خاص شعر محاوره باید در آن رعایت شده باشد. اما در شعر کودک چون کودک به‌عنوان یک زبان‌آموز شعر می‌خواند نوشتن شعر محاوره برای کودکان اتفاق خوبی نیست. البته شاعران نیز تلاش می‌کنند از این آفت در آثارشان دوری کنند.

محقق با گفتن خاطره‌ای از زنده‌یاد نادر ابراهیمی، گفت: گویا او سر یکی از کلاس‌هایش عصبانی می‌شود و می‌گوید چیزی به اسم شعر نوجوان نداریم؛ چون من هر کاری برای آن‌ها کردم نپسندیدن. البته این خاطره به‌عنوان مثال قابل ذکر است چرا که کتاب‌های موفق نوجوانی داشتیم و این مقطع سنی سال‌های متمادی به آن علاقه داشتند و همچنان مخاطب دارند. نوشتن برای نوجوانان ظرافت‌های خاص خود را دارد به‌ویژه نوجوان امروزی که خیلی زود به بزرگ‌سالی می‌رسند. ضمن این که دغدغه‌های آن‌ها خیلی متفاوت با دغدغه‌های دوره نوجوانی دهه‌های قبلی است. از این جهت باید دو نکته را رعایت کنیم، نوجوان را به اصول توجه بدهیم اصولی مثل این که طبیعت خوب است و یا احترام به پدر و مادر. از سویی بتوانیم طبق علایق و چیزهایی که دوست دارند این حرف‌ها را به او بزنیم که کار را سخت‌تر می‌کند به‌ویژه برای نوجوانان امروز. احتمالا هر شاعری تلاش می‌کند در اشعارش بتواند با این مقطع سنی ارتباط برقرار کند.

او این روزها با مدرسه جهادی خواندن در بشاگرد جهت فعالیت‌های فرهنگی کلاس داستان‌نویسی، خبرنگاری و خوشنویسی همکاری دارد.