گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مریم نفیسی‌راد نویسنده کتاب «هادس» با این توضیح که هادس در اساطیر یونانی فرمانروای مردگان و جهان زیرزمینی است به هنرآنلاین گفت: این رمان یک تریلر روان‌شناختی پلی‌فونی است که با راوی اول شخص غیرقابل اعتماد در سوریه روایت می‌شود. کوشیدم از تکنیک‌های چندصدایی، معرفت‌شناسی، پارودی، راوی غیرقابل اعتماد و... بهره بگیرم تا رمان در دسته‌ ادبیات پست‌مدرن قرار بگیرد. این کتاب را انتشارات نسل نواندیش منتشر کرده است.

او واقعی بودن فضاسازی و موقعیت‌های مکانی رمان را از ویژگی خاص آن دانست و ادامه‌داد: زمانی که در سن کودکی و نوجوانی بودم به‌خاطر شغل پدرم بسیار سفر می‌کردم و در نتیجه با زبان‌ها و فرهنگ‌های زیادی آشنا شدم. علت این‌که سوریه را به‌عنوان موقعیت مکانی انتخاب کردم آشنایی کاملم با فرهنگ و زبان سوریه است. مردمان سوریه افرادی به‌غایت مردم‌دار، مهربان و مهمان‌نواز هستند و در سال‌هایی که در سوریه زیستم، هرگز احساس غربت نکردم و دوست داشتم با انتخاب سوریه زیبایی‌های دمشق پیش از جنگ را به رشته‌ تحریر دربیاورم و ادای دینی به مردمان این کشور داشته باشم.

نفیسی‌راد که در این کتاب از «هادس» به‌صورت نمادین وام گرفته است، افزود: «هادس» دنیای موازی فاسد شده‌ این دنیاست، دنیایی که مرده است و امیدی دیگر به آن نیست، دنیایی که در آن به حرف‌های دختران اهمیتی داده نمی‌شود و اعتراض‌هایش به گوش کسی نمی‌رسد. دنیایی که زنان متوجه می‌شوند خودشان باید آستین بالا بزنند و حتی به قیمت جان‌شان برای زندگی‌ بجنگند.

او که قصد دارد سال ۱۴۰۱ این رمان را به زبان عربی ترجمه و منتشر کند، افزود: کتاب روایتگر زندگی دختری با دو نام میریام و پاندور است که در سوریه‌ پیش از جنگ زندگی می‌کرده، او در سن ۱۶ سالگی طی دعوایی با قلدر مدرسه‌اش به نام فهد، راز بزرگ زندگی فهد را برملا می‌کند. در همان‌ روز بیماری سرطان در میریام تشخیص داده می‌شود. میریام گرفتار پروسه‌ درمان می‌شود و در این زمان فهد هم خودکشی می‌کند. علت خودکشی فهد ناشناخته است. پس از یک‌ سال از درمان، میریام دوباره به اجتماع می‌آید که مصادف می‌شود با ورود شخصی به نام الکساندر. از همان ابتدای ورود الکساندر، اتفاقات عجیبی برای میریام رخ می‌دهد. در این حین اطرافیان فکر می‌کنند میریام دچار اختلال دو شخصیتی است. او سعی می‌کند به خانواده و اطرافیان بفهماند کسی که شبیه به خودش است او را اذیت می‌کند ولی دیگران حرف‌هایش را جدی نمی‌گیرند و رفته‌رفته اتفاقات هولناک‌تری برای میریام رخ می‌دهد که باعث طرد او از اجتماع می‌شود.

نفیسی‌راد که پیش‌تر رمان «فیلی در اتاق» را منتشر کرده که در کمتر از یک‌ سال به چاپ دوم رسیده، اظهارداشت: این رمان علمی‌تخیلی براساس لغت پساحقیقت و جریان سیال ذهن است. مشغول تکمیل جلد دوم آن هستم. ضمن این که به‌خاطر رشته تحصیلی‌ و علاقه‌ام به هوش مصنوعی و مطالعاتم در حوزه‌ ماشین‌لرنینگ و دیپ‌لرنینگ ایده‌ای برای نگارش یک رمان علمی‌تخیلی دیگر به ذهنم رسیده که هنوز در حال تحقیقات بیشترم و قصد دارم تا دو سال آینده آن را به سرانجام برسانم.