گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب از هشت فصل «سرباز»، «ماندن»، «تبعید»، «دانشجو»، «مادر»، «میهن‌پرست»، «مسئول» و «جنگدو» تشکیل شده است.

در چهارم ژوئن سال ۱۹۸۹ ارتش آزادی‌بخش خلق به اهالی غیرنظامی پکن حمله کرد و صدها نفر را کشت. این رویداد مهم از خاطره جمعی حذف شده است. لوئیزا لیم نویسنده این کتاب، نشان می‌دهد که چگونه حوادث ۴ ژوئن چین را تغییر داد و حزب کمونیست چین، با بازنویسی تاریخ، حوادث این روز را. لیم در کتاب «جمهوری خلق نسیان» جزییات جدیدی افشا می‌کند و با افرادی مصاحبه داشته که حوادث این روز زندگی آن‌ها را متحول کرده است.

لوئیزا لیم همچنین توضیح می‌دهد که چگونه وقایع چهار ژوئن باعث شکل‌گیری هویت ملی شد و نسلی از میهن‌پرستان جوان را خلق کرد که اطلاعات اندکی درباره حوادث سال ۱۹۸۹ دارند و اهمیت کمتری هم به آن می‌دهند. نویسنده کتاب، با یافتن شاهدان عینی و اسناد افشاشده دیپلمات‌های آمریکایی اولین بار از اعتراضات و سرکوب جنگدو سخن گفته است.

در مقدمه کتاب آمده است: «یک دهه است که در چین به خبرنگاری مشغولم و شاهد ساکت شدن همتایان چینی‌ام هستم، چرا که آن (خلا) متورم شده و موضوعات حساس بیشتری را در خود جای داده است. تیان‌آنمن به یکی از حساس‌ترین آن‌ها تبدیل شده است. حتی در نظر خود کسانی که در این حوادث شرکت داشتند، رویدادهای سال ۱۹۸۹ به وقایعی نیمه‌داستانی تبدیل شده‌اند، فقط خاطره‌ای ناقص از آن‌ها مانده، بعضی فصل‌ها روشن و رنگی‌اند و دیگر فصول به آرامی در رنگ خاکستری محو می‌شوند. حافظه-فردی و همین‌طور ملی – پایدار نیست و مقتضیات خودبینی و راحتی آن را شکل می‌دهند و دستوارت سیاسی و تحریفش می‌کنند. روایت‌های این کتاب نیز یکسره مصون از اشتباه نیستند؛ و مهم‌تر از همه، داستان‌هایی که می‌گویم سفر انسان‌ها در وادی حافظه و فراموشی است. تیان‌آنمن یگانه صحنه تراژدی نبود. قسمتی که در خطر فراموشی کامل قرار دارد سرکوب شهر جنگدو در جنوب غربی چین است، جایی که معترضان خشمگین از وقایع پکن به خیابان‌ها ریختند، با پلیس مبارزه کرند و بی‌رحمانه سرکوب شدند؛ به آن مرگ‌ها، حتی در همان زمان هم، تقریبا توجهی نشد. من کوشیده‌ام این رویدادها را از چشم شاهدان متعدد در کنار هم قرار دهم، شاهدانی که بسیاری‌شان از آن وقایع یادداشت‌برداری و عکاسی کرده‌اند و با این همه، تا به حال داستان‌شان را به کسی نگفته‌اند. گذشت بیست و پنج سال ممکن است خاطرات را مبهم و ناقص به تصویر بکشد، اما صداهای این کتاب، در کنار هم، فریادهای علیه جرم سکوت‌اند».

کتاب «جمهوری خلق نسیان» تجدید دیدار با تیان‌آنمن نوشته لوئیزا لیم با ترجمه مسعودیوسف حصیرچین در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۷۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است. یادداشت نویسنده، مقدمه، پسگفتار، گاهشمار، کتاب‌شناسی و نمایه ضمیمه این اثرست. کتاب حاوی تصویر نیز هست.