گروه فرهنگ و هنر ادبیات هنرآنلاین: جهانگیر نصری‌اشرفی، نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «تبری‌سرایان معاصر» در نشر درنگستان بنیاد دانشنامه مازندران مراحل چاپ را سپری می‌کند به هنرآنلاین گفت: این اثر ۴۰۰ صفحه‌ای از نیما یوشیج شروع می‌شود و به تمام شاعرانی که با زبان تبری و پهلوی غربی شعر و آثاری دارند پرداخته شده است. لوح فشرده‌ای از اصوات و صدای شاعران این مجموعه نیز تهیه کرده‌ایم.

او با بیان این که زبان‌شناسان می‌توانند از کتاب برای شناخت گویش‌های مختلف مانند زبان پهلوی غربی استفاده کنند، ادامه‌داد: این اثر دربرگیرنده گویش‌های مختلف هم‌چون کومشی، طالقانی، گلستانی، مازندرانی و...تمامی گویش‌های حوزه پهلوی غربی و زبان تبری است. کتاب «تبری‌سرایان معاصر» اوایل اسفندماه رونمایی می‌شود و در مرحله صفحه‌آرایی قرار دارد.

نصری‌اشرفی از انتشار کتاب «مبادی تاریخ‌گذاری عامه در مازندران» خبر داد و افزود: این اثر درباره تاریخ شفاهی مازندران با پژوهش‌های گسترده و چند ساله علی ذبیحی است که از سوی بنیاد دانشنامه منتشر شده است. کتاب تمامی اتفاقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را از ۲۰۰ سال پیش با ارجاع به منابع تاریخی، تجارب و اطلاعات شفاهی بازگو می‌کند. در کتاب‌ها کمتر به تاریخ اجتماعی پرداخته شده و اولین اثری است که به‌طور جدی درباره تاریخ‌گذاری عامه نوشته شده. مقدمه مفصلی هم درباره اهمیت این پژوهش دارد.  

او که با همراهی تیم پژوهشی دانشنامه مشغول آماده‌سازی «فرهنگ واژگان تبری» است، تصریح‌کرد: صدهزار مدخل را به ۴۸ هزار مدخل مجموعه ۵ جلدی قبلی که در سال ۸۲ منتشر شده اضافه کرده‌ایم که به حوزه شمال البرز اختصاص دارد. واژه‌های بازمانده با تفکیک مسایل اقتصادی، سیل، کشاورزی، زیست محیطی و ... گردآوری شده است. این اثر برای سال آینده توسط نشر درنگستان بنیاد دانشنامه مازندران چاپ می‌شود. البته اگر هزینه و امکانات مالی فراهم بود امسال هم به نشر می‌رسید.

نصری‌اشرفی با این توضیح که کتاب «کاروانسرای گدوک» نیز اواخر سال گذشته از سوی بنیاد دانشنامه منتشر شده، اظهارداشت: این اثر یک هسته مرکزی را دنبال می‌کند که پژوهش است. در این تحقیق جدی به کاروانسراهایی که نقش مهمی در تعاملات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شمال البرز داشتند پرداخته شده است. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها کاروانسرای گدوک بوده که کاروانسرای مرکزی محسوب می‌شده. گدوک بین فیروزکوه و سوادکوه قرار دارد و مخروبه آن موجود است. این کاروانسرا از نظر باستان‌شناسی سپس معماری و تاثیراتی که در مراودات اقتصادی و اجتماعی منطقه شمال البرز با مناطق مرکزی ایرانی داشته مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب مصور کاری از مهدی خلیلی و محمد کشاورز دیوکلایی است.