گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اسمیت در ۱۹۳۳ در خانواده‌ای انگلیسی در زامبیا به دنیا آمد و سال‌ها زندگی کردن در قاره آفریقا به او مهارت‌های فراوان زیستن در جنگل و طبیعت و شرایط سخت را آموخت. این نویسنده سرشناس گواهینامه خلبانی داشت و یک غواص ماهر هم بود. نخستین کتابش «وقتی شیر غذا می‌خورد» در ۱۹۶۴ منتشر شد و چنان موفق بود که ۱۵ دنباله آن با روایت زندگی بیش از ۲۰۰ سال از خانواده یک مرد اهل آفریقایی جنوبی به بازار آمد.

اسمیت عشق به طبیعت و حرفه نویسندگی را مدیون مادرش بود، در حالی که پدرش در هشت سالگی به او یک اسلحه شکاری هدیه داد و باعث شد شکار و تیراندازی هم به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌اش تبدیل شود. در ۱.۵ سالگی به مالاریا مبتلا شد و البته از این بیماری سخت جان سالم در برد. ۴۹ کتابی که اسمیت در پنج دهه گذشته نوشت، به حدود ۳۰ زبان زنده دنیا ترجمه شد و بیش از ۱۴۰ میلیون نسخه از آنها در جهان به فروش رفت.

او مجموعه پرفروش و محبوب «کورتنی» را هم در کارنامه داشت که روایت‌های آن بیش از ۳۰۰ سال در تاریخ امتداد داشت و تایتا، قهرمان مجموعه «مصری» اسمیت بسیار محبوب بود. «خدای رود» هم از پرفروش‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین رمان‌های این نویسنده مقیم آفریقای جنوبی بود که چهار بار ازدواج کرد و همسر آخرش اهل تاجیکستان ۳۹ سال از او جوان‌تر بود. «بر سر شیطان فریاد بزن» با بازی لی ماروین و راجر مور سال ۱۹۷۶ بر اساس یکی از داستان‌های اسمیت ساخته شد.