به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌نهمین‌ دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آیین تجدید میثاق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در آستانه بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و به‌مناسبت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار»، با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مدیران کل و کارکنان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان و مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران خانه کتاب و ادبیات ایران و ستاد بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور و اصحاب رسانه، صبح روز شنبه بیست‌ودوم آبان‌ماه در حرم مطهر امام برگزار شد.

نشر؛ بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور

در ابتدای این آیین علی رمضانی با سلام و صلوات بر روان پاک شهدا و حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را احیاگر معرفت انقلابی و سبک زندگی اسلامی خواند و  بیان کرد: بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران امسال با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برنامه‌های مختلفی را به خود خواهد دید. با همت مجموعه‌ای از عناصر فرهنگی کشور در کتابخانه‌ها، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، انجمن‌های ادبی، تشکل‌های صنفی و... بیش از ۱۳۰۰ عنوان برنامه برگزار خواهد شد.

او افزود: این دوره برنامه‌های خرد و کلانی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر یکی از کتاب‌های حوزه دفاع مقدس اشاره کرد که فصل جدیدی از موضوعات گنجینه دفاع مقدس را بیش از پیش خواهد گشود.

او با اشاره به این‌که اختتامیه جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره کتاب سال دانشجویی، جشنواره معلم و مولف در آموزش و پرورش، جشنواره کتاب بچه‌های مسجد در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در هفته کتاب برگزار خواهد شد، اظهار کرد: امیدواریم بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با توجه به فاصله گرفتن از کارهای تکراری غیر موثر برگزار شود؛ این هفته فرصتی برای به صدر آورردن دغدغه کتاب در میان دغدغه‌های مردم است. امیدواریم برنامه‌های موثر با اقداماتی که صورت گرفته، بتواند بیش از گذشته جلوه داشته باشد.

علی رمضانی در پایان گفت: همچنین امید است برنامه‌های هفته کتاب با کمک همه اهالی کتاب و صنعت نشر که باید آن را بزرگترین صنعت فرهنگی کشور (از جهت تعداد فعالان این عرصه، حجم اقتصادی، اثرگذاری آن و پوشش‌دهی سلایق مختلف از جهت تعدد و تنوع) نامید به خوبی اجرایی شود. امیدواریم این عرصه گسترده بتواند بیش از گذشته در میان مردم گسترده باشد.

نیاز به آشنایی با شخصیت امام خمینی(ره) از منظر رهبر معظم انقلاب

در بخش بعدی این آیین علیرضا مختارپور عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پنجم خردادماه  ۱۳۷۸ در پیامی به نیازهای فرهنگی نسل جوان و نوجوان کشور اشاره کردند و در پنج سرفصل به تشریح آن‌ها پرداختند. استحکام بنیان‌های اعتقادی و دینی، آشنایی با معارف اسلام و قرآن،  شناخت تاریخ کشور و افتخارات ملت، شناخت درست امام خمینی، قله بلند تاریخ معاصر و اندیشه‌های سیاسی تابناک و پایه‌های حرکت عظیم انقلابی او و در نهایت احساس سربلندی به دلیل درسی که ایرانی‌ها در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به جهانیان دادند از آن جمله‌اند.

او در ادامه بیان کرد: هر جامعه و هر فرد و انسانی در زندگی خود به الگو نیاز دارد و بدون الگو معمولا کسی در زندگی به جایی نمی‌رسد؛ این اصل علاوه بر آن که در مکاتب تربیتی پذیرفته شده، در بیان پیشوایان دینی ما نیز بر آن تاکید شده است. به عنوان نمونه، امیر المومنین علی (ع) در نامه ۴۵ نهج‌البلاغه فرمودند که « اَلا وَ اِنَّ لِکُلِّ مَأْمُوم اِماماً یَقْتَدی بِهِ، وَ یَسْتَضیءُ بِنُورِ عِلْمِهِ.» یعنی بدانید که هر مأمومی‌ را امامی‌ است که به او اقتدا می‌کند، و از نور علمش بهره می‌گیرد.

او همچنین مطرح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۷نیز تاکید می‌کنند که حضرت امام برای ما الگو است، باید این الگو را شناخت و از وی تبعیت کرد. همچنین در خردادماه سال ۱۳۹۲ رهبر معظم انقلاب از سه باور امام خمینی (ره)؛ باور به خدا، باور به مردم و باور به خود یاد می‌کنند که توانست شخصیت مستحکم ایشان را شکل دهد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ۱۲ ویژگی امام خمینی (ره) از نگاه رهبر معظم انقلاب اشاره و بیان کرد: «تقوا»، «اخلاص و صفا»، «عرفان معنویت و  انس با قرآن»، «زهد و بی‌اعتنایی به دنیا»، «جرات و قدرت»، «تمسک به اسلام»، «صبر و بردباری»، « علم و حکمت»، « بهترین استفاده از موجودی‌ها»، « تواضع»، «دشمن شناسی» و «مردم‌داری» از ویژگی‌های ایشان هستند.

علیرضا مختارپور در پایان گفت: تصور می‌کنم درحالی که در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب قرار داریم، مدیران جوان بر سرکار آمده و مسئولیت پذیرفته‌اند، نیاز است با شخصیت امام خمینی(ره) از منظر رهبر معظم انقلاب آشنا شوند. مجموعه ۶ جلدی «ره، رهرو و رهبر» که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده است کتابی مناسب در این زمینه به شمار می‌رود.‌

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.