گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس ۵۷ ساله اهل آفریقای جنوبی پیش‌تر دو بار دیگر با «پزشک خوب» در ۲۰۰۳ و «در یک اتاق عجیب» در ۲۰۱۰ نامزد دریافت بوکر شده بود و سرانجام امسال در سومین نامزدی با نهمین رمان خود «قول» جایزه ۶۹ هزار دلاری موسوم به اسکار دنیای ادبیات را برد.

داستان در خانواده سفیدپوست سوارت می‌گذرد که به خدمتکار سیاهپوست خود سالومه قول داده‌اند خانه‌اش را به او بازگردانند اما در گذر از دوران نژادپرستی به زمانه پساآپارتاید نمی‌توانند به عهد خود وفا کنند. روایت سنگین و تکان‌دهنده «قول» در چند دهه و از گذر چند مراسم تشییع جنازه می‌گذرد و گلگات پیش از این گفته بود می‌خواسته خوانندگان کتاب خودشان فاصله‌هلی میان روایت‌ها را پر کنند.

گلگات سومین نویسنده اهل آفریقای جنوبی است که برنده یکی از معتبرترین جوایز ادبی دنیا به ویژه در ادبیات انگلیسی‌زبان می‌شود. پیش از او نادین گوردیمر در ۱۹۷۴ و جی او کوتسی دو بار در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۹۹ برنده بوکر شده بودند. برای دومین سال پیاپی مهمانی رسمی اعلام نام برنده بوکر به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد و مراسم ۴۵ دقیقه‌ای آن زنده و مستقیم از رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی روی آنتن رفت.

امسال از شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۲۱ سه نفر آمریکایی و فقط یک نفر انگلیسی بودند. داوران از میان ۱۵۸ کتاب واجد شرایط در نهایت شش رمان را برگزیدند و جایزه را به «قول» دیمن گلگات دادند. کارشناسان در آخرین گمانه‌زنی خود نویسنده آفریقای جنوبی را پرامیدترین نامزد بردن بوکر دانسته بودند.