به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند در این جلسه با اشاره به محورهای نخستین جلسه ستاد گفت: در نخستین جلسه بر مردمی بودن، توجه به ابعاد بین‌المللی، فضایل و ویژگی‌های اخلاقی شخصیت این شهید بزرگوار در برنامه‌ها تاکید شد.  

او ادامه داد: همچنین توجه به بُعد قهرمان بودن که در فرمایشات مقام معظم رهبری چندین بار تاکید شده است، یکی دیگر از محورهای برنامه‌ریزی اعلام شد زیرا این شخصیت می‌تواند نماد قهرمانی باشد.

احمدوند با تاکید بر کیفی بودن برنامه‌ها تصریح کرد: ویژگی مشترک برنامه‌هایی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود تاکید بر بالا بودن سطح کیفی و ارزشمندی آنهاست. از همکاران در بخش‌های مختلف وزارتخانه خواسته‌ایم تا کارگروهی در مجموعه خود تشکیل دهند و خروجی آن جلسات را در ستاد مطرح کنند تا پس از بررسی برنامه‌ها بتوانیم به برنامه‌هایی ارزشمند دست یابیم. تاکنون ۱۵ استان برنامه‌های خود را مطرح کرده‌اند و از بخش‌های وزارتخانه نیز برنامه‌هایی دریافت شده است.

رئیس «ستاد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی» گفت: در دو سال گذشته تلاش‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه انجام شده است و امسال باید تلاش شود برنامه‌ها با کیفیت بالاتری برگزار شوند.

او ادامه داد: خوشبختانه در قالب و شکل برگزاری برنامه‌ها اعم از مسابقات کتابخوانی، برگزاری جلسات یا حضور در فضای مجازی تنوع و امکان زیادی وجود دارد و اصل مهم جهت‌دهی به این برنامه‌ها برای کیفیت‌بخشی به آنهاست. در حوزه برگزاری مسابقات کتابخوانی که از سوی چند بخش اعلام شده است باید تلاش شود تا هم‌افزایی صورت گیرد.

احمدوند با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی گفت: باید تلاش شود در این حوزه نیز کارهای جدی محتوایی انجام دهیم و به محتوای پیام‌هایی که برای مخاطبان می‌فرستیم دقت کنیم زیرا تاثیرگذاری پیام بسیار مهم است.

رئیس «ستاد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی» با اشاره به اقدام اینستاگرام و ضرورت واکنش به آن گفت: باید واکنش گسترده‌ای به این اقدام صورت گیرد. باید تلاش شود با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به این اقدام اعتراض شود و به این موضوع پاسخ دهیم و حتی ایجاد کارگروهی برای این موضوع ضرورت دارد و یکی از کارویژه‌های امسال ما این موضوع است.

او همچنین با تاکید بر تفاوت میان مخاطبان محتواهای تولیدی گفت: پیامی که در ایران برای مخاطبان تولید می‌شود مطمئنا با پیامی که برای مخاطبی در کشوری دیگر تولید می‌شود تفاوت دارد. باید کوشید در این زمینه برنامه‌ریزی شود و حتی از هنرمندان و یا فعالان بومی کشور مقصد برای تولید این محتواها استفاده شود. همچنین در زمینه ترجمه کتاب نیز باید به این سمت حرکت کنیم که با ارتباط با ناشران کشور مقصد و مذاکره با آنها نسبت به ترجمه کتاب اقدام کنیم تا آثار از طریق آن ناشران تولید و عرضه شود.

احمدوند ادامه داد: همچنین در دو سال اخیر از ظرفیت‌های مطبوعات و رسانه‌های داخلی برای بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی استفاده شده است اما نباید از ظرفیت رسانه‌های خارجی غافل شد و باید کار جدی و مهمی هم در آن زمینه انجام دهیم. در حوزه فعالیت‌های هنری و ساخت موسیقی و فیلم نیز باید به سمت تولید آثار فاخر و ماندگار حرکت کنیم. همچنین می‌توانیم از ظرفیت انجمن‌های سینما یا موسیقی نیز در این حوزه کمک بگیریم.

در دومین جلسه «ستاد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی» نمایندگانی از دفتر امور ایثارگران، سازمان فرهنگ و ارتباطات، شورای فرهنگ عمومی، معاونت مطبوعاتی، معاونت هنری، سازمان سینمایی، سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی حضور داشتند.