گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده و مدیر انتشارات مدرسه، با این توضیح که نگارش رمان «عروسک‌ها» را به اتمام رسانده به هنرآنلاین گفت: این کتاب که برای نوجوانان نوشته شده قرارست از سوی نشر افق منتشر شود و به سیاق آثار قبلی داستان آن در دوره قاجار می‌گذرد و با اتفاقات مختلفی همراه است.

او با بیان این که داستان کتاب در مورد یک گروه نمایشی است که در دوره‌ای از قحطی تهران برای اجرا به قلعه‌ای خارج از تهران دعوت می‌شوند، افزود: با ورود به قلعه ماجراهای عجیبی برای آن‌ها رخ می‌دهد. این ماجرا که بدنه داستان را ساخته بهانه‌ای نیز برای معرفی نمایش‌های سنتی ایرانی است و هم می‌تواند فضای جذاب و گاهی دلهره‌آوری داشته باشد.

شاه‌آبادی درباره ایده اولیه رمان «عروسک‌ها»، اظهارداشت: با خواندن این رباعی خیام: «ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز/ از روی حقیقتی نه از روی مجاز/ یک چند در این بساط بازی کردیم/ رفتیم به صندوق عدم یک‌یک باز». احساس کردم خودش قصه‌ای است که دارد تعریف می‌شود و می‌توانم روی این موضوع تمرکز کنم و یک داستان بسازم. ایده اولیه به ذهنم رسید و باید درباره آن تحقیق می‌کردم. در این تحقیق به ماجرایی رسیدیم که در زمان محمدشاه قاجار اتفاق افتاده بود. یک گروه در اجرای نمایش «بقال بازی» از نمایش‌های سنتی ایرانی، با توجه به ویژگی خاص این نوع نمایش، معمولا وقتی در حضور شاه اجرا می‌شده در دل نمایش برخی واقعیت‌های موجود را که جرات نداشتن به شکل مستقیم بگویند به شکل غیرمستقیم به شاه می‌گفتند.

نویسنده «دروازه مردگان» افزود: وقتی به این ماجرا برخوردم، احساس کردم خیلی زیاد با ایده‌هایی که در ذهن دارم جور درمی‌آ‌ید. زمانی که می‌خواستم طرح را بسط دهم دیدم زمینه خوبی فراهم شده برای این که نمایش‌های سنتی ایرانی را مثل «کچلک بازی» و «سیاه‌بازی» را نیز معرفی کنم و بخشی از رمان به متن و اجرای همین نمایش‌ها اختصاص پیدا کرد.

او در پاسخ به این پرسش که رمان دنباله‌دار است، گفت: داستان را طوری تمام کردم که می‌تواند ادامه داشته باشد در عین حال اگر دنباله هم نداشته باشد مشکلی پیش نمی‌آید. همه چیز بستگی به موفقیت جلد اول دارد.