گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سخنگوی آکادمی سوئد ساعت ۱۴:۳۰ امروز پنجشنبه به وقت تهران نام برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، مهم‌ترین جایزه ادبی جهان به عبدالرزاق قورنه رسید که در جزایر زنگبار (تانزانیا) به دنیا آمده و در انگلستان زندگی می‌کند.

قورنه نخستین نویسنده سیاهپوست آفریقایی است که در ۳۵ سال اخیر برنده جایزه نوبل می‌شود. آخرین بار وله سوینکا، نویسنده نیجریه‌ای بود که در ۱۹۸۶ معتبرترین جایزه دنیای ادبیات را از آن خود کرد. کارشناسان تا چند دقیقه پیش از اعلام نام برنده امسال، بخت نویسندگانی چون هاروکی موراکامی، آنی ارنو و نگوگی وا تیونگو را برای بردن نوبل ادبیات بیش از دیگران می‌دانستند.

عبدالرزاق قورنه سال ۱۹۴۸ در یکی از جزایر زنگبار به دنیا آمد و بزرگ شد و در دهه ۱۹۶۰ همراه خانواده خود به انگلستان مهاجرت کرد. او ۱۰ رمان و چند داستان کوتاه در کارنامه دارد و در بسیاری از داستان‌هایش موضوع مهاجرت و پیامدهای دوران استعمار بر زندگی‌ها و خانواده‌ها پیداست. ارزش مادی جایزه نوبل ادبیات ۱۰ میلیون کرون سوئد برابر یک میلیون و ۱۴۰ هزار دلار آمریکاست.

یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب‌های قورنه «بهشت» است که در ۱۹۹۴ نامزد دریافت جایزه بوکر شد. او امسال هم با «زندگی پس از مرگ» نامزد دریافت جایزه ادبی جورج اورول برای بهترین اثر سیاسی سال ۲۰۲۱ در بخش داستانی بود که رقابت را به «تابستان»، چهارمین کتاب از چهارگانه الی اسمیت درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با موضوع همه‌گیری کرونا واگذار کرد.

Nobel

جایزه نوبل در رشته ادبیات ۱۱۸ بار اهدا شده که فقط ۱۸ مورد آن به زنان رسیده است و از این میان، هفت جایزه زنان مربوط به قرن ۲۱ بوده است. آکادمی سوئد سال ۲۰۱۹ وعده داد می‌کوشد نوبل ادبیات کمتر مردانه و اروپامحور باشد اما دو جایزه بعدی را به نویسندگان اروپایی داد.