گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کامران داوری‌نیکو نویسنده، با این توضیح که مجموعه داستان «هوای حوالی حوا» را در انتشارات کتاب نیستان در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب حاوی دوازده داستان کوتاه با عناوین «قرص جوشان»، «با انگشتان خیس»، «مشروطه»، «هوای حوالی حوا»، «یک داستان مودار»، «کولبر»، «به امید دیدار»، «پروای پروانه شدن»، «درنا»، «باران اسیدی»، «انفرادی دونفره» و «دژاوو» است.

او با بیان این که دوازده داستان کتاب مستقل و در عین حال به‌نحوی به هم مرتبط هستند، ادامه‌داد: بهره‌مندی از عناصر بومی و ملی در عین نگاه جهانی، تنوع پیرنگ و تغییر مداوم تم داستان‌ها با توجه به موضوعات روز جامعه، استناد به فرازهایی از تاریخ معاصر، تنوع زبان روایت و تغییر شیوه روایت در هر داستان، ارجاعات بینامتنی و فرامتنی، داستان در داستان، آمیختگی کمدی و تراژدی، پایان‌بندی دور از انتظار و توجه به اقتصاد کلمات و اختصار جملات، ویژگی‌های این مجموعه محسوب می‌شوند.

داوری‌نیکو با این توضیح که زمان، مکان و فضای داستان‌ها به فرازهایی از تاریخ معاصر از مشروطه خواهی تا جنگ تحمیلی، از بمباران شیمیایی تا سقوط هواپیمای مسافربری اشاره دارد، افزود: موضوعات روز جامعه هم‌چون معیشت، دشواری‌های فضای مجازی، یاس فلسفی، پوچ پسندی، اهدای عضو، آمار بالای جراحی زیبایی، طبیعت دوستی، حیوان آزاری، کولبری، وفاداری، اسیدپاشی و مرگ آگاهی، دست‌مایه مجموعه داستان «هوای حوالی حوا» قرار گرفته است. در برخی داستان‌ها که اشاراتی تاریخی و واقعی دارند؛ پیرنگ و بن‌مایه از تخیل الهام گرفته شده ولی در پانویس مستندات آن رویداد بیان شده است. شرح ظرایف بومی و مختصات اقلیمی در این کتاب، می‌تواند در آینده مرجعی برای مطالعات مردم‌شناسی، بوم‌شناسی و اتنوگرافی باشد.

به‌گفته این مدرس و پژوهشگر مدیریت و اقتصاد نوآوری، نویسنده باید نبض جامعه را درک کند و اکنون که معیشت بر مردم سخت گرفته، با مدیریت هزینه و همکاری تنگاتنگ ناشر، قیمت پشت جلد کتاب را به حداقل رسانده‌ایم تا بهای غذا و دوای روح از قیمت یک وعده غذای جسم کمتر باشد.

«غزال رمیده از غزل»، رمان نخست این نویسنده، فینالیست جایزه «کتاب فصل» و «کتاب سال» بوده و در جشنواره کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور» (دوره سیزدهم) بین هفت اثر نهایی رمان‌های برگزیده سال قرار گرفته و هم‌چنین در نخستین جشنواره ادبی «ارومیه» در فهرست سه اثر داستانی برتر انتخاب شده است. کامران داوری‌نیکو در ایران، ترکیه و ایتالیا تحصیل کرده است و کتاب علمی- مهارتی او با عنوان «تولید بدون کارخانه: پارادایم نوین کارآفرینی در هزاره سوم» در نخستین جشنواره «پژوهش‌های تجربی ابوریحان» به عنوان اثر برتر انتخاب و پایان‌نامه دکترای این نویسنده در هفدهمین جشنواره «ملی پایان‌نامه سال» در رده علوم انسانی به عنوان پایان‌نامه برتر کشور برگزیده شده است.