گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیمین امیریان نویسنده، مترجم و کارگردان تئاتر، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: نمایشنامه «سایه پنهان» درباره زنی محقق و پژوهشگر است که در خارج از کشور فعالیت و زندگی دارد. او دچار آلزایمر شده و تمام دانش خود را از دست داده و فقط خاطراتی را جسته گریخته به یاد می‌آورد. در ابتدا متوجه نمی‌شویم که مهرو آلزایمر دارد چرا که داستان از زاویه نگاه او جلو می‌رود. به مرور خواننده متوجه می‌شود ممکن است زمانی انسان حافظه بسیار خوبی داشته باشد ولی به‌تدریج همه چیزها از او گرفته شود و کوچک‌ترین مسایل را به یاد نیاورد.

او با این توضیح که نمایشنامه «من و گربه پری» درباره زوج جوانی است که تصمیم دارند قوانین جدیدی را برای زندگی پایه‌ریزی کنند، ادامه داد: مبنی بر این که هیچ کدام آزادی دیگری را نگیرد ولی این حد و حدود را نمی‌دانند. پری بچه گربه‌ای را به خانه می‌آورد. مرد بیکار و به اعتیاد رو می‌آورد و خود را با کاراکتر گربه یک‌سو می‌بیند؛ با گربه همذات‌پنداری می‌کند و به جای او سخن می‌گوید. زندگی آ‌ن‌ها که جلو می‌رود یک‌سری رازها برملا می‌شود. این اثر در خارج از کشور هم به صحنه رفته است.

امیریان با بیان این که نمایشنامه «خب دیگه چی می‌خوای؟» روایتی است از زندگی شهرنشینی و حواشی آن، افزود: زن و شوهری سعی دارند در هیاهوی پر تکرار زندگی شهری، کانون خانوادگی خود را با به دنیا آوردن فرزندی رونق دهند. نمایشنامه «کهربا» نیز از اندیشه‌های مولانا گرفته شده است. ایده نوشتن را از بن‌مایه اندیشه‌های مولوی مبنی بر این‌که همه ما انسان‌ها از یک واحد کل هستیم، گرفته‌ام. قصه سه زندگی است. با پایان نمایشنامه مخاطب به این موضوع می‌رسد که انسان‌ها به نوعی بر یکدیگر تاثیر می‌گذراند.

او با این توضیح که بازنویسی و چاپ مجدد هر چهار نمایشنامه از سوی انتشارات مه‌پار انجام می‌شود، تصریح‌کرد: «سایه پنهان» و «خب دیگه چی می‌خوای؟» ترجمه مهتاب مهدوی‌فر، «من و گربه پری» ترجمه شِیین گلدن و «کهربا» ترجمه بابک عمواغلی است. این متون شخصیت‌های کمی دارد و محتوا به‌صورت مینی‌مال و فشرده بیان شده و مناسب اجرا است.

امیریان اضافه‌کرد: «دژاوو» نمایشنامه دیگری است که از همین انتشارات به چاپ می‌رسد. داستان از زاویه دید یک شخصیت مرد بازگو می‌شود. او که با همسرش به گردش رفته تصمیم می‌گیرد از او جدا شود. نمایشنامه به گذشته فلش‌بک دارد که چه چیزهای او را آزرده کرده در حالی که به نظر می‌آمده زندگی خوب و خوشی دارند.