گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیدجواد اشکذری نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «ابزورد» با دیگر آثاری که منتشر کرده متفاوت است به هنرآنلاین گفت: این کتاب حاوی منظومه بلندی در چهار پرده و در قالب ۲۶ شعر سپید است که فضای تئاتری دارد و زندگی دو هنرمند را از عشق، انتظار، تنهایی و مرگ را بازگو می‌کند.

او با بیان این که هر چهار پرده یک تصویر دارد که به محتوا مرتبط است، افزود: عکس‌ها را حسن صلواتی ثبت کرده است. کتاب نیز از سوی انتشارات آزاد سرو منتشر می‌شود.

اشکذری درباره سرایش این منظومه، اظهارداشت: با این که در دهه ۷۰ حضور فعالی در شب شعرهای حرفه‌ای داشتم نمی‌خواستم در این وادی قدم بگذارم تا دهه ۸۰ که وارد عرصه تئاتر شدم. در حقیقت کتاب «ابزورد» نقطه تلاقی شعر و تئاتر است.

او با این توضیح که کتاب «۱۱۰ تئاتر مشهد، ۱۱۰ اتفاق جریان‌ساز» را نیز در انتشارات آزاد سرو در دست نشر دارد، تصریح‌کرد: این اثر تاریخ تئاتر مشهد را از سال ۱۲۹۰ تا ۱۴۰۰ دربرمی‌گیرد. در کتاب به تمامی رویدادهای موثر و جریان‌ساز پرداخته‌ام از چهره‌ها تا کتاب‌های تاثیرگذار و اولین سالن‌های تئاتر.

اشکذری درباره کتاب «تمام استاد» که امسال توسط انتشارات آزاد توس نشر یافت نیز گفت: در این اثر که با مقدمه علی نصیریان چاپ شده نگاهی دارم به ۶۰ سال زندگی و آثار هنری محمدعلی لطفی‌مقدم از هنرمندان مشهدی که موسس مرکز آموزش تئاتر در خراسان است. سال ۴۸ شاگردانی از آن آموزشگاه تئاتر رشد کردند که الان چهره‌های معروفی به‌شمارمی‌آیند از زنده‌یاد انوشیروان ارجمند، داریوش ارجمند، زنده‌یاد منصور همایونی، رضا صابری، محبوبه بیات و بسیار دیگری از هنرمندان.

او اضافه‌کرد: این کتاب دارای چندین بخش است و از دو مصاحبه، دیدگاه، سال‌شمار، بررسی آثار و تعدادی یادداشت تشکیل شده است. یادداشت‌ها نیز به‌قلم هنرمندانی هم‌چون هادی مرزبان، رضا کیانیان، داوود فتحعلی‌بیگی، داریوش مودبیان و احمد کامیابی‌مسک مکتوب شدند. دو نمایشنامه تاثیرگذار محمدعلی لطفی‌مقدم نیز که توسط داریوش ارجمند به صحنه رفته در کتاب ارائه شده است.

کتاب‌هایی چون «بارون و باروت»، «هیس؛ اینجا چند مانکن خوابیده‌اند»، «مردی که لب نداشت»، «مرد اثیری»، «مرد کاغذی»، «آناناس»، روزهای اشتباه»، «ترس و تشنگی»، «ننه خورشید»، «فواره و عبور»، «زندگی، شاید همین حالا»، «شرم و دغدغه»، «من یک مادر ابراهیم»، «عکاس‌باشی»، «وسط پاییز»، «بر بسیط بارش مهتاب» (فریدون صلاحی)، «آقای صدای خاطره‌انگیز» (رضا رضاپور) و «سایه همایون» (منصور همایونی) از اشکذری منتشر شده است.