به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی با تاکید بر این مطلب افزود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان شورای بالادستی  و خود را موظف به اجرایی کردن مصوبات آن می داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دبیرخانه ای ایجاد شده تا همه قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را احصا کند. 

او با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر قرارگاه فرهنگی کشور، تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره در موضوعات اقتصادی فرموده اند که خود را تابع نظرات و جمع بندی های کارشناسان این حوزه می دانم، ولی در حوزه فرهنگ ایشان همواره صاحب نظر هستند و این نشان از اهمیت این حوزه است.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اهمیت شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: یکی از کارهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش شورای فرهنگ عمومی است و این شورا دارای ظرفیت های بسیاری است و در دیدار اخیر با برخی علما در شهر قم بر توجه بر نظرات این بزرگواران تاکید شد. در این دوره به حوزه علمیه با نگاه نظریه پردازی نظام می نگریم و از آن بهره خواهیم برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بودجه فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: برای اصلاح ساختار بودجه، شورایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادیم و در این شورا آسیب شناسی صورت می گیرد و امیدواریم مساله بودجه حل شود. 

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: من با این نگاه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی را قبول کردم که با کمک و همکاری صاحبان فکر می توانم کاری انجام دهم و برای خود برای مدت ۴ سال سه برنامه کوتاه مدت در ۶ ماه، میان مدت در دو سال و بلند مدت در طول ۴ سال در نظر گرفته ام و تلاش می کنم این برنامه ها را به برنامه اقدام روشن و مشخص با نتایج معلوم تبدیل کنم.

او در ادامه تصریح کرد: ریل گذاری ها در این حوزه باید تغییر کند و حتما از ظرفیت جریان های مومن انقلابی استفاده خواهیم کرد.

اسماعیلی با اشاره به نقش و جایگاه شورایعالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این شورا مجموعه ای طیب برای انقلاب اسلامی است و دستاوردهای مهمی در طول سال ها داشته است.

او در عین حال تصریح کرد: علم و فناوری و فرهنگ دو بال این شورا به شمار می آید. در حوزه فناوری اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم و بخش فرهنگ آن باید تقویت شود و باید شورا بتواند بین این دو حوزه توازن ایجاد کند.

اسماعیلی با اشاره به ضرورت وجود پیوست فرهنگی برای ارائه هر طرح در کشور گفت: در هیات دولت تصویب شده که هر طرحی که به دولت ارائه می شود باید دارای پیوست فرهنگی و پیوست عدالت باشد.

او ادامه داد: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت های شورایعالی انقلاب فرهنگی برای رفع خلاءهای قانونی در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری بهره ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: خود را تابع قوانین مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی می دانیم و امیدواریم همکاری های خوبی با هم داشته باشیم.

باید شاخص‌های تمدن نوین اسلامی را اجرایی کنیم

در ابتدای این دیدار سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است شاخص های تمدن نوین اسلامی را شامل عدالت اجتماعی، رفع تبعیض اجتماعی، ایجاد امنیت و آسایش مردم، تامین نیازهای اساسی جامعه مانند آب، برق، گاز و ... اجرایی کنیم که بنیان این کار بر عدالت استوار است.

او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه بنیادی و مهمی از لحاظ سوابق تاریخی و تاثیرگذاری و تنوع موضوعاتی است که پوشش می دهد.

عاملی ادامه داد: حضور دکتر اسماعیلی به عنوان یک شخصیت علمی و فرهنگی در این وزارتخانه می تواند باعث تقویت ظرفیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی مصوبات و اسناد این شورا ادامه داد: بنای ما در این شورا احترام به اقدامات و کارهای گذشته است و توجه به تجربه ها و ماندگاری آن مهم است.

او افزود: این شورا به مثابه یک خط ثبات کشور بوده و در  این سال ها همواره ظرفیت ثبات آفرین در حوزه علم و فناوری داشته و اهتمام حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به این شورا جدی بوده و هست. بنابراین این شورا ظرفیت خوبی دارد و سرمایه اش اعضای حقیقی و حقوقی آن است.

عاملی تصریح کرد: کار و فعالیت در حوزه فناوری سهل تر از فعالیت در حوزه فرهنگ است. زیرا حوزه فرهنگ با اراده افراد سر و کار دارد و کار پیچیده ای است و کار اشتباهی است اگر در حوزه فرهنگ با انسان ها صنعتی رفتار شود.

او ادامه داد: در حوزه فرهنگ بیشتر گرفتار کار اجرایی هستیم و باید زمانی را برای کار فکری در این حوزه اختصاص بدهیم.

در بخشی از این دیدار برخی از اعضای حاضر نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.