گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: احمد عربلو نویسنده، با این توضیح که کتاب «بخشنده‌تر از آفتاب» را با موضوع زندگی امام جواد(ع) در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این داستان در قالب یک مجموعه چند جلدی مختص ائمه‌اطهار (ع) از سوی انتشارات سوره‌مهر برای نوجوانان منتشر می‌شود.

او بخشندگی امام جواد (ع) را بارزترین ویژگی شخصیت ایشان دانست و ادامه داد: همان‌طور که از اسم امام مشخص است در همه شرایط و بی‌ریا به مردم کمک می‌کردند. مردم مشکلات خود را با ایشان در قالب نامه در میان می‌گذاشتند که همیشه حل می‌شده. مکاتبات ایشان خواندنی است و سواد و علم بیش از حدی داشتند. امام جواد (ع) در سن پایین به امامت رسیدند و جوان‌ترین امام هستند. در زمان تحقیق و پژوهش به نکات و ویژگی‌هایی از زندگی ایشان برخورد کردم که برایم خودم هم بسیار جالب بود و اصلا از آن چیزی نمی‌دانستم.

عربلو چاپ داستان‌های مستند از زندگی ائمه‌اطهار (ع) را بهانه‌ای برای آشنایی نوجوانان با این اشخاص دانست و افزود: بدون شعار می‌گویم ائمه برای همه ما الگو هستند. باید روش زندگی امامان در برخورد با مشکلات زندگی، مسایل اجتماعی و مصیبت‌ها برای نوجوانان الگو قرار بگیرد تا در بزرگ‌سالی زندگی بهتری داشته باشند. درست است ائمه آسمانی هستند ولی با مردم زندگی می‌کردند پس باید معصومین را به ذهن بچه‌ها نزدیک کنیم و این‌طور نباشد که کودک و نوجوانان تصور کنند ائمه دست نیافتنی هستند.

او با انتقاد از این که درباره زندگی ائمه کتاب‌های کمی منتشر شده، اظهارداشت: به‌ویژه راجع به زندگی امام جواد (ع) برای نوجوانان آثار و منابع بسیار محدودی موجود است. بدون تعارف بگویم همه ما به عنوان یک شیعه بسیار کم ائمه را می‌شناسیم چه برسد به نوجوان‌ها. از زندگی ائمه چیزی نمی‌دانیم و از مسایلی که بر آن‌ها گذاشته اطلاعی نداریم. آنچه که همه درباره دوازده امام می‌دانند تکراری است و همه جا گفته می‌شود. نویسنده‌هایی که در این حوزه می‌نویسند باید همت به خرج دهند و وقت بگذارند تا ابعاد مختلف زندگی ائمه بازگو شود.

عربلو که این روزها مشغول نگارش کتاب «هزار داستان» است، تصریح‌کرد: این کتاب اوایل خوب پیش می‌رفت اما در حال حاضر به‌دلیل ته‌نشین شدن منابع به‌سختی جلو می‌رود. حاوی جک‌ها و لطیفه‌های کهن است که در قالب و ساختار داستانی طنز بازسازی و مکتوب می‌شود. بسیاری از این لطیفه‌ها بافت داستانی قوی دارند ولی به‌لحاظ شکل بیان خوب نیستند. کتاب برای نوجوانان آماده می‌شود ولی برای همه سنین جذابیت دارد.

«هفتمین ازدواج سرهنگ»، «افسانه قهرمانی‌های من»، «سوار بر خر مراد»، «شاه ماردوش و سه داستان دیگر»، «داستانی که تمام نمی‌شود»، «آن مرد رفت (براساس زندگی شهید حسن دوستدار)»، «قند و نمک (داستان طنز)»، «گزارش یک قتل»، «افسانه پهلوان اسد و دو داستان دیگر» و «این ها همه بچه‌ها را خندانده‌اند» عناوین برخی از آثار این نویسنده هستند.