گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پوران کاوه شاعر، مترجم و نقاش، با این توضیح که مجموعه شعر «بیرون از پرانتز» را آماده چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: چهاردهمین مجموعه شعر و برگ جدید زندگی‌ام نتیجه آشنایی بیشترم با جلوه‌های تاریک و روشن روزها و لحظه‌هایم است و در حدود ۱۵۰ صفحه نشر می‌یابد.

او با بیان این که اشعار مجموعه تازه هر کدام با حال‌وهوایی دیگرگون بازتاب زندگی درونی شخصی و متاثر از رخدادهای اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و احساسی است، ادامه داد: شعرهایی که با زبانی تشخص یافته و با تکیه بر وجه خلاقه ادبیات سروده شده‌اند. با این تفکر که شعر باید علاوه‌بر حامل بودن عناصر مختلف، عنصر تازه‌ای را یدک بکشد که برای مخاطب نشانگر اعجاز باشد و غیرقابل انتظارش.

کاوه با این توضیح که در خاورمیانه، ادبیات با بهره‌مندی از بغضی در گلو مانده و انگشت‌هایی پینه‌بسته روی ماشه‌ها، مدام نقش صلح و آرامش را در نهان‌خانه‌های درون جا می‌گذارد و هم‌چنان تقاص خاورمیانه‌ای بودن را پس می‌دهد، افزود: تصویر کفش‌های جا مانده در سنگلاخ‌ها و حفر شدن آرزوها و رویاها شادمانی را به تاراج می‌دهد و رد پای خورشید و نور را دائما ساطور می‌کند. برای من سرودن شعر به‌ویژه در این روزگار تلخ با حوادث حاشیه‌ای و اتفاقات گزنده که نشات گرفته از دگرگونی‌های جهان عصیان زده و همدلی با مردمانی که درد و اندوه عادت زندگی بی‌اختیارشان شده تا جایی که چاشنی مرگ برایشان دگردیسی تازه‌ای را رقم بزند تنها تسلی و تلاشی است برای همدردی و جستن راهی ناپیدا.

او که کتاب «بیست شعر عاشقانه و ترانه ناامیدی» را ترجمه کرده، اظهارداشت: پابلو نرودا مشهورترین شاعر آمریکای لاتین، اهل شیلی و اسطوره‌ای آشنا است که شهرت جهانی دارد. این کتاب، شامل بیوگرافی و شرح کاملی از زندگی و روند شاعری‌اش است. اشعاری از کتاب‌های مختلف این شاعر به انتخاب و توسط کریستینا گارسیا معرفی و منتشر شده است.

کاوه با بیان این که با خواندن اشعار این مجموعه احساس کردم با صدای شاعری بیشتر آشنا می‌شوم که به جدیت در کارش، تجربه مستقیم و گشایش زندگی با شعر اعتماد بسیار دارد، تصریح‌کرد: او خیلی هنرمندانه و آگاهانه توانسته است عشق را با نیروهای زمینی و چرخه‌های عالی پیوند دهد. آن‌چنان که زمین خاکی برایش آواز بخواند و ستاره‌ها از دوردست‌ها بر چشمانش بوسه زنند و از همه مهم‌تر این که به‌خوبی توانسته با هر ثباتی در شعرهایش امید را ارائه دهد، آن موقع بود که یک احساس ناگهانی و فی‌البداهه در من جرقه زد که باید به ترجمه این کتاب بپردازم و امیدوارم که توانسته باشم حق مطلب را ادا کنم.

او هم‌چنین درباره کتاب «راز مولانا» نوشته برد گوچ که دی ماه سال ۹۹ توسط انتشارات نگاه منتشر شد و تاکنون به چاپ چهارم رسیده، گفت: یکی از اتفاقات مهمی که در این کتاب مشهود است نحوه آشنایی مولانا با شمس و تاثیری که این رابطه بر روند زندگی خانوادگی‌اش می‌گذارد. همان‌طور که می‌دانید با توجه به گرایش و تمایل بسیار زیاد مخاطبان و علاقه‌مندان چه در ایران و چه در خارج کتاب‌هایی که در مورد مولاناست به ده‌ها زبان منتشر شده و همیشه جزو برترین‌ها بوده است. کشف حقایقی خارق‌العاده در مورد مولوی آنقدر در این کتاب جذاب و پرکشش است که حتی می‌شود از دید روان‌شناسانه به آن نگریست و از تجربیات و سخنان گهربارش بهره‌ها برد.