گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در شرایطی که اوایل تابستان امسال اعلام شده بود ممکن است نمایشگاه کتاب فرانکفورت برای دومین سال پیاپی آنلاین و مجازی برگزار شود اما مدیران این رویداد مهم و معتبر دنیای کتاب تصمیم گرفتند بخش حضوری را هم به نمایشگاه 2021 بیفزایند و این دوره را به شکل ترکیبی برگزار کنند.

بر اساس آنچه در روزهای اخیر اعلام شد، نمایشگاه کتاب فرانکفورت 20 تا 24 اکتبر (چهارشنبه 28 مهر تا یکشنبه دوم آبان 1400) برگزار می‌شود و در این پنج روز، فقط 25000 نفر روزانه می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند. طبق معمول، سه روز اول ویژه فعالان تخصصی دنیای کتاب و نشر است و در دو روز پایانی همه دوستداران کتاب و ادبیات می‌توانند وارد فضای نمایشگاه شوند.

شیوه حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم به این شکل است که بازدیدکنندگان باید یکی از این سه ویژگی را داشته باشند: به تازگی کرونا گرفته و بهبود یافته باشند، دو دوز واکسن زده باشند یا برگه آزمایش پی‌سی‌آر با پاسخ منفی همراه داشته باشند. این شرایط برای مهمانان خارجی هم برقرار است و البته هنوز اعلام نشده آلمانی‌ها کدام واکسن‌ها را معتبر می‌دانند و دو دوز آن را می‌پذیرند.

نمایندگان و فعالان صنعت نشر بیش از 60 کشور از گوشه و کنار جهان برای حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام آمادگی کرده‌اند. امسال کانادا مهمان افتخاری نمایشگاه است و استندهای ناشران این کشور آمریکای شمالی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی در فضای نمایشگاهی قرار می‌گیرد. اسپانیا، اسلوونی و ایتالیا مهمانان افتخاری سه دوره آینده نمایشگاه کتاب فرانکفورت هستند.

چند ناشر بزرگ و مهم دنیای کتاب از آمریکا و انگلستان از جمله هارپرکالینز و پنگوئن گفته‌اند ترجیح می‌دهند کارمندان‌شان به جای رفتن به آلمان در خانه بمانند و درگیر کرونا نشوند. دیگر ناشران ایالات متحده هم چندان به حضور در فرانکفورت روی خوش نشان نداده‌اند.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت امسال در بهترین حالت فقط 125 هزار بازدیدکننده خواهد داشت. این در حالی است که چهار سال پیش 286 هزار نفر به نمایشگاه آمدند و از دستاوردهای 7300 ناشر و بنگاه نشر از بیش از 100 کشور بازدید کردند.