گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: آلیور ساکس در سال ۱۹۳۳ در لندن به‌دنیا آمد. در کوئین کالج آکسفورد تحصیل کرد. دوران آموزش پزشکی را تا پیش از عزیمت به نیویورک در بیمارستان زایان سان‌فرانسیکو و دانشگاه کالیفرنیا گذراند؛ جایی که در آن خیلی زود با بیماران عصبی دمخور و شرح و تفضیل این بیماران منجر به نوشتن کتاب «بیداری‌ها» شد. ساکس بیش از پنجاه سال در رشته عصب‌شناسی فعالیت داشت و کتاب‌های زیادی در این باب به رشته تحریر درآورد، شامل کتاب «مردی که زنش را با کلاه اشتباه می‌گرفت»، «موزیک باز» و «توهمات». او در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۵ چهارده کتاب نگاشته است. از کتاب «بیداری‌ها» با بازی رابین ویلیامز اقتباس سینمایی صورت گرفته است.

او راجع به وضعیت‌های دشوار و اختلالات عجیب بیماران عصبی تحقیق کرد. بارها مورد توجه و تقدیر انجمن‌های علمی قرار گرفت، اعم از انجمن گوگنهام، بنیاد ملی علوم، آکادمی ادبیات و هنر. عاقبت در سی‌ام آگوست سال ۲۰۱۵ در سن هشتاد و دو سالگی چشم از جهان فرو بست.

کتاب «آخرین مصاحبه با آلیور ساکس» مجموعه‌ای از مصاحبه‌های ساکس را با عناوین «آلیور ساکس عصب‌شناس، مصاحبه با تری گیراس، رادیو موج نو، یکم اکتبر ۱۹۸۷»، «انسان‌شناس بر روی مریخ، مصاحبه با چارلی رز، فوریه ۱۹۹۵»، «استادز، ساکس و مهارت چپ‌دستی، برنامه استادز ترکل ۱۹۹۵»، «الیور ساکس، تلفیق به‌مثابه راهی به‌سوی شهود، مصاحبه با لیزا بورل، نوامبر ۲۰۱۰»، «حظ از کهنسالی، مصاحبه با تام اشبروک، ژوئیه ۲۰۱۳» و «دکتر ساکس به گذشته می‌نگرد، پنجم ماه مه ۲۰۱۵» در برمی‌گیرد.

ساکس شخصیت بسیار خجالتی داشته به همین دلیل مصاحبه‌های معدودی از این عصب‌شناس، درمانگر و نویسنده پرفروش در دست است.

او گفته است زمانی نوشتن کتاب برای مخاطبان عام، سخیف‌ترین کار ممکن و دون‌شان برای یک پزشک محسوب می‌شده. ساکس در کتاب خاطراتش از روزی سخن گفته که اولین کتاب خود را در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسانده: «پدرم رنگ پریده وارد اتاقم شد، در حالی که مجله تایمز در دستانش بود و می‌لرزید، به‌حالت هراسناکی گفت: اسمت رفته توی مجله!» در حقیقت مجله تخطی از اخلاق پزشکی قلمداد می‌شد. آلیور ساکس جزو افرادی است که علم پزشکی عصب‌شناسی را به‌صورت ادبیات داستانی درآورد، مضامین سخت و غیرقابل درک این رشته را عمومی کرد و از دل خشک و آزمایشگاهی عصب‌شناسی پلی به زندگی روزمره مردم زد.

کتاب «آخرین مصاحبه با آلیور ساکس» (مجموعه مصاحبه‌ها) با ترجمه یوسف نجفی‌جابلو از سوی انتشارات ایلقار با قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است.