گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر با این توضیح که برای مخاطب کودک داستان نوشتن و شعر گفتن دارای ویژگی‌های خاصی است به‌ویژه در ژانر مذهبی‌نویسی به هنرآنلاین گفت: اصول و روش‌هایی در نگارش ژانرهای مختلف داستان‌نویسی ثابت است و نویسندگان آن را رعایت می‌کنند. معتقدم در بحث داستان‌های مذهبی با رعایت چند روش می‌توان کودکان را مجذوب مطالعه کرد.

او با بیان این که نویسنده حرفه‌ای باید با افزودن چند شخصیت فرعی به مبحث مذهبی و تاریخی به آن شاخ و برگ بدهد، ادامه داد: بچه‌ها را از دختر و پسر به‌عنوان شخصیت فرعی به داستان اضافه کنیم تا آن‌ها با داستان همذات‌پنداری کنند. زبان نوشتن نیز برای کودکان در این ژانر بسیار مهم است. ضمن این که در نگارش به بچه‌ها درس بیاموزیم اخلاق خوب و انسانیت را به آن‌ها آموزش دهیم. به موضوعاتی بپردازیم که مناسب حال و روز امروز آن‌ها باشد.  

پوروهاب با این توضیح که در نوشتن قصه‌های مذهبی مضمون‌های اخلاقی و انسانی معصومین (ع) را مدنظر دارد، اظهارداشت: به دلیل زیاد بودن ویژگی رفتاری و اخلاقی خوب در زندگی ائمه‌اطهار (ع) چند خصلت را انتخاب می‌کنم و جلو می‌روم. اصلا هم معتقد نیستم بچه‌ها را باید فقط احساساتی کرد و به گریه انداخت. واقعا اگر بتوانیم افکار بلند و مهم امام حسین (ع) را یا رفتار مهربانانه، مردم‌داری و انسایت را به بچه‌ها بگوییم کار مهمی انجام داده‌ایم. نکته خیلی مهم دیگر این است قصه‌ها فانتزی باشند و حتما از زاویه دید گوناگونی داستان را بنویسیم. گاهی از طنز بهره ببریم که برای مخاطب جذاب باشد. با گفتن اتفاقات عجیب بچه‌ها را به آن داستان وارد کنیم تا کنش و واکنش ایجاد کند. حتی در داستان اغراق شود تا جذابیت بیشتری داشته باشد.

او با بیان این که کتاب‌های متعددی در زمینه مذهبی نوشته شده، افزود: بسیاری از این کتاب‌ها شبیه به هم هستند و من با توجه به سخت‌گیری که نسبت به داستان نوشتن دارم اگر بخواهم کتاب جدیدی در این ژانر بنویسم باید حتما نگاه تازه و جدیدی در آن باشد و نوشته امروزم با دیگر داستان‌هایم خیلی متفاوت خواهد بود.

پوروهاب بیش از ۱۵۰ کتاب در زمینه داستان‌های مذهبی، شعر و زندگی‌نامه دارد. آثار فراوانی از او در جشنواره‌های گوناگون کشوری برگزیده شدند که از جمله می‌توان به کتاب‌های «از احد تا اُحد»، «صدای زلال بلال»، «امام گل‌ها»، «پر از بوی گلابی»، «غروب آفتاب ربذه» و «مردی که اسرار سرزمین‌ها را می‌دانست» اشاره کرد. چند کتاب این نویسنده نیز درباره امام حسین (ع) است.