گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ایران‌زمین از دیرباز مهد مفاخری بزرگ در عرصه‌های گوناگون بوده که نام و آوازه آنان گاه از حدود و ثغور سرزمین مادری فراتر رفته و با درنوردیدن مرزها بر کل گیتی رسیده و شهرت و اعتبار آنان جهانی شده است اما دریغا که گاهی بسیاری از این نام‌آوران در میان مردمان سرزمین خود نشاناخته باقی مانده‌اند و بسیاری از افراد و اقشار جامعه یا شناختی از این شخصیت‌های نامدار ندارند یا شناخت آنان بسیار سطحی و جزئی است.

با وقوف به این نقصیه، کتاب «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» تلاش می‌کند با رویکردی تازه و نو در راستای معرفی و شناساندن بیش از یکصد تن از چهره‌های برجسته تاریخ معاصر  ایران در عرصه‌ها و زمینه‌های گوناگون علمی فرهنگی، مذهبی، هنری، ورزشی، سیاسی و ایثار و شهادت گام‌هایی موثر و استوار بردارد. چاپ اول این کتاب دو جلدی بهار ۱۴۰۰ به بازار آمده و شاید گران بودن آن تنها نکته منفی ماجرا باشد که اجازه دسترسی به همه علاقه‌مندان نمی‌دهد.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی که وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم است، در مقام عضو هیات علمی دانشگاه تهران و ناظر کتاب در مقدمه چنین نوشته است: «این مجموعه درصدد است با درج زندگینامه کامل و استحصال خرده‌روایت های داستانی برای هر یک از شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته کشور در قرن ۱۴ شمسی، به منظور برجسته نمودن ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی آنان، گامی در مسیر الگوسازی این شخصیت‌ها بردارد. در این بین ماهیت و جوهره اصلی پروژه همان خرده‌روایت‌های داستانی یا داستانک‌ها هستند که تلاش دارند ابعاد مختلف شخصیتی و ویژگی‌های اخلاقی چهره‌های شاخص ایران را در ۱۰۰ سال اخیر برجسته کنند.»

از این رو، در مجموعه دو جلدی «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» زندگینامه بیش از ۱۰۰ نفر از شخصیت‌هایی که می‌توانند به مثابه الگویی برای جوانان باشند، آمده است. از ویژگی‌های این اثر تنوع در معرفی شخصیت‌هاست؛ به گونه‌ای که در فهرست کتاب کنار نام‌هایی چون امام خمینی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی، اسامی شخصیت‌هایی چون سیامند رحمان، شهرام ناظری و ناصر حجازی به چشم می‌خورد.

چاپ اول کتابد سه هزار صفحه‌ای «رجال ایرانی قرن چهاردهم شمسی» نوشته تورج افشاری زیر نظر دکتر محمدمهدی اسماعیلی در شمارگان ۵۰۰ نسخه به بهای ۵۰۰ هزار تومان در مرکز نشر اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و در دسترس کتابخوانان و دوستداران فرهنگ و هنر ایران قرار گرفته است.