به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این دیدار گفت: وقتی موضوع برگزاری این نشست مطرح شد به دلیل اینکه از حضور در چنین نشست‌های مناسکی و تشریفاتی می‌پرهیزم در ابتدا بنای حضور نداشتم زیرا معتقدم دوستان و همکاران وقت‌های مفید دارند که می‌تواند برای کارهای دیگری ثمربخش باشد.

وی افزود: اما چیزی که مرا برای حضور در این نشست متقاعد کرد چند نکته بود؛ اول آن اینکه به صورت حضوری و گرم از زحمات معاونان و مدیران ستادی و استانی تشکر کنم. در این ۴ سال مدیران استانی و معاونان در شرایط سختی بودند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همیشه شرایط سختی داشته اما در این مدت سال های سخت تری داشت و به سهم خود وظیفه دارم از همه معاونان و مدیران تشکر کنم.

صالحی با اشاره به منابع بودجه ای و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شرایط قابل توجهی در زمینه هزینه ها در این مدت داشتیم که تورم، شرایط سخت منابع مالی کشور، کرونا و ... نیز بر آن تاثیرگذار بود. به عنوان مثال وقتی به آمارها با نگاه مقایسه ای توجه می کنیم، درمی یابیم که تفاوت قابل توجهی در سال ۹۷ و ۹۹ وجود دارد. در حوزه هنرهای نمایشی در سال ۹۷ تعداد مجوزهای اجرا ۷۱۹۶ اجرا بود و این رقم در سال ۹۹ به ۱۲۶۵ اجرا رسیده است. حتی در حوزه تماشاگر هم تاثیرگذار بوده، مثلا در سال ۹۷ تعداد تماشاگر ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده و در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر. در حوزه های مختلف موسیقی، سینما و ... هم چنین بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: مجموعه این بار سنگین، کاهش فعالیت ها را منجر می شد که ذینفعان ما را هم درگیر کرد و بار این اتفافات بر دوش معاونان بود.

صالحی در ادامه به رویکردهای این دوره از فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: جریان خدمت به نظام، کشور و فرهنگ، جریان مداومی است و ما به عنوان میهمان می آییم و می رویم و دوستان هم انصافا میزبانی خوبی از من داشتند. این تغییرات طبیعی است و باید کاری کرد گام های بعدی موثرتر و متکامل تر باشد.

برنامه‌گرایی رویکرد اول

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین رویکرد برنامه گرایی بود. اینکه نیاز به برنامه میان مدت و حتی بلند مدت داریم. به ۹ کلان برنامه ای که تدوین شد، التزام داشتم و در گفت و گوهایی که در قالب تجربه نگاری صورت گرفته نگاه من را با همکاران در این دوران نشان می دهد که  در حال انتشار از سوی روابط عمومی وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: بخش دوم برنامه گرایی، برنامه و بودجه است که از زمان دکتر ثالحی امیری در سال ۹۶ آغاز شد و از سال ۹۷ در قالب فرایندی نسبتا جدی قرار گرفت. کمیته های اولیه آن تشکیل شد و من و معاونان در آن حضور داشتیم زیرا بودجه سالانه به نوعی نقشه یک ساله یک سازمان و نهاد است. بنابراین برنامه گرایی میان مدت و سالانه رویکرد اول بود که یکی از مبانی قوام سازمانی است.

تمرکززدایی رویکرد دوم

تمرکز زدایی موضوع مهمی در حوزه فرهنگ و هنر است. فضای ظرفیت های فرهنگ و هنر در استان ها بسیار شتابنده است و باید به طرف رویکرد تمرکز زدایی برویم که در این زمینه هم اتفافاتی صورت گرفت. مثلا سفرهای برنامه ای، تفاهم نامه های همکاری با استان ها و ... از جمله این اقدامات بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فضای مجازی هم خیلی به کمک آمد. مثلا نمایشگاه مجازی کتاب در استان ها ۴۰ میلیارد تومان فروش داشت. بنابراین مصرف، تقاضا و توزیع و مصرف فرهنگی خود را در گستره فرا تهرانی گسترش دادیم.

شفافیت سومین رویکرد

صالحی گفت: شفافیت رویکرد بعدی در این دوره بود. شفافیت کیمیا است. قدم های قابل توجهی در این زمینه برداشته شد. قراردادها، حمایت و ... به طور شفاف اطلاع رسانی شد.

دولت الکترونیک چهارمین رویکرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فاصله زیادی با فضای دولت الکترونیک داشتیم ولی با اهتمام همه معاونان و مدیران اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲، رویکرد پنجم

صالحی افزود: وقتی فضای مجازی پدید آمد ما نیاز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲ پیدا می کنیم. زیرا بستر حوزه تولید، توزیع و مصرف در حال تغییر است و اگر خود را متناسب با تغییرلت جدید نکنیم منجر به انحلال می شود. بنابراین در این زمینه برنامه تحول در نظر گرفته شد و بسترهای حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای جدیدی از جمله سامانه های فهما، زینو و ... شکل گرفت.

تنش‌زدایی رویکرد ششم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنش زدایی و ایجاد فضای آرام  را رویکرد ششم برشمرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتار تلاطم بوده و ماهیت آن را گرفتار اختلال و وقفه جدی کرده بود و ما نیاز به آرامش جدی داشتیم که این نیاز در سه سطه بود. سطح اول سطح بیرونی بود. حفاظت از این آرامش کار آسانی نبود و همه در این کار کمک کردند. سطح دوم، سطح ذینفعان و هنرمندان، اصحاب قلم و رسانه و ... بود. اینکه ذینفعان ما در این دوره مقدار زیادی همراهی از خود نشان دادند و حداقل در مقابل ما قرار نگرفتند. سطح سوم هم سطح آرامش درون دستگاهی بود. اینکه در فضای داخلی بلندگوهایی علیه خود نباشیم. بنابراین این رویکرد یک استراتژی جدی بود.

توجه به حقوق ذینفعان رویکرد هفتم

صالحی ادامه داد: توجه به حقوق ذینفعان رویکرد دیگر این دوره بود. با نگاه اینکه پدر خانواده هستیم خود را عائله مند در دو بخش کارمندان و ذینفعان دانستیم و خود را نسبت به آن ها مسئول دانستیم. هر چند مقدورات کشور کم شد ولی کارهایی در این زمینه شکل گرفت که از آن جمله می توان به بیمه بیکاری و ... اشاره کرد. هر چند کار سختی بود ولی اتفاقاتی در این زمینه شکل گرفت. در حوزه صندوق هنر هم اقداماتی انجام شد. بنابراین رویکرد این بود که تلاش کنیم اصحاب فرهنگ و هنر را مورد توجه قرار بدهیم.

انضباط مالی رویکرد هشتم

صالحی افزود: انضباط مالی رویکرد هشتم بود‌. در انضباط مالی، سازمان های فرهنگی هنری بیش از جاهای دیگر باید سلامت اقتصادی داشته باشد زیرا اگر غیر این باشد نگاه منفی به آن ها ایجاد می شود. در این بخش هم تلاش های زیادی صورت گرفت تا مسیر را به طرف حل کردن مسئله ها ببریم. در این دوره پرونده ای در حوزه بازرسی باقی نماند و دوستان تلاش کردند این مسیر را پیش ببریم. در این دوره حسابرسی موسسات جدی گرفته شد و همه موسسات فضای روشنی از حسابرسی مالی خود پیدا کردند.

مرجعیت‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد نهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مرجعیت سازی این وزارتخانه رویکرد مهم دیگر بود. اینکه بتوانیم جایگاه آن را در دستگاه های دولتی، عمومی و ... ارتقا دهیم. هر مقدار بتوانیم ورارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عنوان پیشانی حوزه حاکمیتی در بخش فرهنگ نشان دهیم جایگاه آن ارتقا می یابد. تضعیف این وزارتخانه تضعیف حاکمیت در حوزه فرهنگ است.

صالحی ادامه داد: در این بخش هم اتفافاتی صورت گرفت. تشکیل شورای اطلاع رسانی استان ها، شورای هنر و ... از جمله این اقدامات در این بخش بود.

چابک‌سازی رویکرد دهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چابک سازی را رویکرد دهم این وزارتخانه برشمرد و گفت: همه سازمان ها لازم دارند که پوست اندازی ساختاری داشته باشند و این زمینه هم تلاش هایی در این دوره صورت گرفت و در حال حاضر سازمان سینمایی، معاونت هنری و معاونت فرهنگی با ساختار همگرا و چابکی همراه است.

صالحی در پایان تصریح کرد: دو نکته دیگر وجود دارد که مرا متقاعد کرد تا در این جلسه حضور یابم. طلب حلالیت یکی از این نکته است. مرگ خیلی نزدیک است و از تک تک شما طلب حلالیت دارم و دومین نکته این بود که تغییر دولت به معنای تغییر نظام نیست. بنابراین از همه می خواهم حتما همه توان و همت، خیرخواهی و مشورت صادقانه خود را برای مسئولان بعدی قرار بدهید و همانگونه که با صداقت با من همکاری کردید با مدیران آینده هم اینگونه باشید و از صمیم قلب برایشان آرزوی توفیق کنید و با تمام قوا برای آن ها کار انجام دهید تا ایران همچنان محفوظ بماند.

در ابتدای این نشست ۴ تن از معاونان و مدیران به نمایندگی از دیگر مدیران به سخنرانی پرداختند.

در ابتدا لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نمایندگی دیگر معاونان این وزارتخانه سخنرانی کرد.

وی گفت: حضور من در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه حاکی از تحولات جدی در حوزه فرهنگ و هنر بود. به این معنا که اعتماد به بانوان یکی از این تحولات بود.

حیدری خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با وجود داشته های حداقلی و تکیه بر موجودها توفیقات بسیاری در دوره حضور شما یه عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست آمد.

وی ادامه داد: تنها اصل ثابت در دنیا تغییرات است و به طور قطع مدیریت جناب آقای دکتر صالحی در اذهان می ماند.

حیدری با اشاره به برخی اقدامات در دوره وزارت سیدعباس صالحی گفت: در این دوره انواع بلایای طبیعی، تحریم، کرونا و ... به وجودآمد و بحران های مستقیم و غیر مستقیم بر فعالیت ها و منابع ما تاثیر گذاشت ولی امروز این کشتی پر تلاطم به ساحل آرامش رسیده است.

وی در ادامه به برخی کمبودهای منابعی اشاره کرد و افزود: هزینه ها حداقل منابع موجود در این حوزه را بلعید و بسیاری از فشارها و دغدغه های این حوزه که از سوی نهادها، نمایندگان و مطالبات استانی وارد می آمد بر دوش دکتر صالحی بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یادمان نمی رود دکتر صالحی برای حمایت از استان ها چقدر تلاش کردند. همیشه می گفتند اول استان ها و بعد فعالیت های ستادی.  در حوزه حمایت از اهالی فرهنگ و هنر تلاش های وافری داشتند. جلب حمایت های کمک معیشتی برای اهالی هنر از دیگر اقدامات ایشان است.

حیدری در ادامه گفت: ایشان مبانی اقتصاد فرهنگ را پایه گذاری کردند و زیر ساخت های آن را تحکیم کردند. حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری برای اولین بار در قالب تسهیلات و بیمه بیکاری در این دوره انجام شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره مستمر شد و برای معاش کارکنان نهایت تلاش انجام شد. دکتر صالحی پیش نویس افزایش حقوق کارکنان را به دولت بردند و این مهم برای همه ارکان دولت به تصویب دولت رسید.

در بخش دیگری از این نشست ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات به نمایندگی از روسای سازمان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی ویژگی های اخلاقی سیدعباس صالحی گفت: تواضع یکی از ویژگی های دکتر صالحی است.

وی ادامه داد: تواضع شان ما است و تکبر شان ما نیست. زیرا در تکبر انسان می خواهد بگوید من بزرگ هستم در حالی که خدا فقط بزرگ است. بنابراین تکبر یک دروغ عملی و اعتقادی است و اگر انسانی خود را برتر بداند گرفتار یک دروغ عملی و اعتقادی شده است.

ابراهیمی ترکمان افزود: ملاصدرا می گوید ما صرف احتیاج هستیم و تواضع شان ماست و کاملا با ما سازگار است. این تواضع بیش از همه چیز در دکتر صالحی نمایان است. در دوره مدیریت دکتر صالحی استغنا را به خوبی احساس کردیم. استغنا اعم از غنا است. ممکن است کسی غنی نباشد ولی استغنا داشته باشد.

وی افزود: ممکن است انسانی نتواند کسی را نرنجاند ولی امکان ندارد نرنجد. برای اینکه ریشه نرنجیدن در توقعات ما است انسانی می تواند نرنجد که ابتدا توقعات خود را قطع کند و ما این را در دکتر صالحی دیدیم.

ابراهیمی ترکمان در پایان گفت: در کنار همکاری با دکتر صالحی از ویژگی های اخلاقی ایشان بهره بردیم و برای وزیر آینده هم آرزوی های خوب می کنیم.

در ادامه محمدرضا بهمنی رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی به نمایندگی از روسای مراکز تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد.

وی گفت: یکی از دستاوردهایی که در دوره حضور دکتر صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت احیای جایگاه حاکمیتی این وزارتخانه بود که تدبیر و درایت ایشان در این اتفاق بزرگ نقش به سزایی دارد.

بهمنی ادامه داد: هماهنگی و انسجام و هم افزایی در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر دستاوردهای دوره وزارت آقای صالحی است. هیچگاه چالش جدی بین بخش های مختلف وزارتخانه را شاهد نبودیم.

وی افزود: توجه به بعد اندیشه ورزی در موضوعات از دیگر دستاوردهای این دوره بود که به اعتبار حضور دکتر صالحی به موضوعات با نگاه اندیشه ورزانه توجه می شد. همچنین تعداد بسیاری تکلیف حاکمیتی در حوزه فضای مجازی در کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شد.

بهمنی گفت: در بخش صندوق اعتبار هنر، بنیاد فارابی موسسه خانه کتاب و ادبیات ، نمایشگاه کتاب، بنیاد رودکی و راه اندازی آرشیو ملی اسناد فرهنگ و هنر کشور، گذرهای فرهنگی و ... اتفاقات خوبی صورت گرفت.

در ادامه حجت الاسلام دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به نمایندگی از مدیران کل استان ها به سخنرانی پرداخت. وی گفت: دکتر صالحی یکی از چهره های بلند مرتبه در عرصه فرهنگ کشور است. چهره ای دانش آموخته در حوزه و دانشگاه که باعث افتخار بود یک دانشمند در صدر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و منشا تحولات بزرگی در این وزارتخانه شدند.

دانشی افزود: دکر صالحی برای مدیران استانی دستاوردهایی داشتند. بر اساس شعار ایران تهران نیست، تلاش کردند بودجه وزارتخانه را به سمت و سوی استان ها هم بکشانند. در این دوره با برخی از معاونت ها که تفاهم نامه همکاری نداشتیم، به امضای تفاهم نامه همکاری رسیدیم.

وی تصریح کرد: سفرهای استانی ایشان بسیار تاثیرگذار بود و دیدار با بزرگان ادب، فرهنگ و هنر استان ها ارزشمند بود. سه شنبه های تکریم همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس فرصتی برای ارتباط عاطفی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قشر ایثارگر بود. امیدواریم در دولت آینده این ساز و کارها توسعه یابد.