گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منصور خلج نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «سینما» نوشته جان اسکات را ترجمه کرده و در انتشارات نودا در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر درباره تاریخ سینما از بدو آغاز تا سیر تحول آن است. کتاب از تبدیل سینمای صامت به سینمای ناطق، به‌وجود آمدن انیمیشن، کمپانی ستاره‌سازی و سینمای علمی تخیلی و کودک گفته است. به پیشنهاد ناشر، بخشی با عنوان سینمای ایران که تالیفی است به آن افزوده‌ام و به جریانات مهم با اشاره به کارهای هنرمندانی هم‌چون بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و اصغر فرهادی پرداخته‌ام.

او که مدیر پروژه «یک‌صد سال تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان» است، ادامه داد: متولی این فعالیت بنیاد نمایش کودک و نوجوان است که با همکاری مرکز و مدارک اسناد کتابخانه ملی انجام می‌شود. از این پروژه هفت کتاب با عناوینی چون «پروانه باغچه‌بان»، «رضا بابک»، «بهرام شاه‌محمدلو»، «رضا کیانیان» و «قطب‌الدین صادقی» آماده شده و در نشر گویا مراحل انتشار را سپری می‌کند.

خلج با بیان این که حدود سی گفت‌وگوی دیگر نیز تصویری در کتابخانه ملی ضبط و مکتوب آماده شده است، افزود: کتاب‌ها در قالب گفت‌وگو و مصور منتشر می‌شوند. به‌نوعی هنرمندان حوزه کودک و نوجوان اتوبیوگرافی از فعالیت هنری و تجربیات کاری و نوشتاری خود را بازگو کرده‌اند. بخشی از گفت‌وگوها توسط خودم و تعدادی توسط داوود کیانیان انجام شده است. حسن دادشکر، عادل بزدوده، فائزه فیض، رضا فیاضی، مسلم قاسمی، فاطمه ابطحی، سوسن مقصودلو و عباس جهانگیریان نیز از جمله اشخاصی هستند که با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم.

او با تاکید بر اهمیت تدوین و انتشار کتاب‌هایی در قالب تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان، اظهارداشت: صد سال تاریخچه تئاتر کودک و نوجوان داریم که بازگو و ثبت نشده است. در این پروژه افرادی که در این سال‌ها در بخش‌های مختلف عرصه کودک و نوجوان جریان‌ساز، صاحب سبک و تاثیرگذار بودند انتخاب شده‌اند. از سال ۱۲۹۸ تئاتر کودک داریم. جبار باغچه‌بان آغازگر این جریان بوده که اطلاعات اندکی از او در دسترس است. در مقطعی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش بسیار مهمی در این عرصه ایفا می‌کند. دان لافون در کانون برای مربیان آموزش تئاتر می‌گذارد و از دانشجویان این رشته دعوت می‌شود آموزش ببینند. خودم در دهه ۵۰ یکی از این افراد بودم. بسیار از چهره‌های معروف امروز از کانون شروع کردند. در ادامه تالار هنر شروع به کار کرد. دانشگاه‌های مختلف در این رشته فعال شدند. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد و به مرور سطح بین‌المللی به خود گرفت. کتاب‌های مرجع مهمی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان به چاپ رسیدند. ضروری بود این تاریخ مرور شود و در قالب کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد.

خلج که کتابی نیز با عنوان «تمریناتی برای نمایش خلاق» نوشته است، تصریح‌ کرد: این اثر با همکاری بنیاد نمایش کودک و نوجوان از سوی جهاددانشگاهی منتشر می‌شود. کتاب درباره نمایش خلاق، تجربه‌ها و تمرین‌هایی است در کتابخانه‌های کانون به آن رسیدم و به‌ نظرم می‌تواند در راه‌اندازی خلاقیت‌های کودک و نوجوانان تاثیر داشته باشد.