گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رجایی که با حضور در برنامه‌های پربیننده «خندوانه» و «کتاب‌باز» و گفتگو با رامبد جوان و سروش صحت چهره‌ای آشنا برای مردم ایران بود، از چند روز پیش با ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان میلاد تهران بستری شده بود اما سرانجام صبح امروز در 52 سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم شد و به دیار باقی شتافت.

محمدسرور رجایی سال  ۱۳۴۸ در کابل به دنیا آمد و سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرد. او سال‌ها مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان را در حوزه هنری را بر عهده داشت. رجایی از شاعرانی بود که معمولا در دیدارهای میانه ماه رمضان با رهبر معظم انقلاب حضور می‌یافت، شعر می‌خواند و کتاب‌هایش را به محضر ایشان تقدیم می‌کرد.

از جمله آثار شاعر نامدار افغان می‌توان به این موارد اشاره کرد: «در آغوش قلب‌ها: اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی»، «ماموریت خدا: هفت روایت از احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان»، «گرگ‌های مهربان کوه تخت: داستانی از افغانستان» و «سفیدتر از آفتاب: گزیده شعرهای حیدری وجودی».

80114091-F95E-447F-9349-4A24F119C738

مرحوم زنده‌یاد رجایی دو سال پیش ماجرای دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را چنین روایت کرده بود: «وقتی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» را به ایشان دادم، گفتم: این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است. آقا فرمودند: احسنت. بعد از من پرسیدند: ساکن کجایی؟ گفتم تهران. حضرت آقا همان‌طور که کتاب را تورق می‌کردند، در توضیح عکس شهید احمدرضا سعیدی گفتم: این شهید ایرانی است که در افغانستان شهید شده و مزارش هم در افغانستان است.

ایشان پرسیدند: چه وقت پیش شهید شده است؟ گفتم: سال ۵۹ در زمان تهاجم شوروی به افغانستان. به دقت به عکس‌های کتاب و متن کتاب نگاه کردند و در پایان فرمودند: سلامم را به بچه‌های افغانستان برسان. این کتاب را هم می‌خوانم.»