به گزارش هنرآنلاین، رهبر انقلاب موفقیت و پیروزی را از آثار ترک گناه برمی‌شمرند و تقوا را فقط مخصوص دین نمی‌دانند،‌ بلکه درباره آن می‌فرمایند: «تقوا عبارت است از اجتناب و پرهیز از خطا و گناه و اشتباه و آلودگی و ناپاکی و انحراف از راه و پیروی از هوس‌ها و دل سپردن به خط مستقیم تکلیف و وظیفه در میدان‌های مختلف؛ همه باید باتقوا باشند تا موفق بشوند. تقوا شرط توفیق در هر راهی است؛ مخصوص دین هم نیست؛ منتها تقوای دینی، روشن و واضح و شیرین و خوش عاقبت است.»

کتاب «صاعقه گناه» مجموعه‌ای از سخنرانی‌های رهبر انقلاب درباره گناه است و دیدگاه ایشان را در این‌باره بیان می‌کند. کتاب با تعریف معنای «گناه» آغاز می‌شود و در چند فصل به «تبیین ابعاد گناه»، «انواع گناه»، «عوامل گناه»، «عواقب گناه»، «آثار ترک گناه»، «موانع ارتکاب گناه» و «راه‌های علاج گناه» می‌پردازد. رهبر انقلاب در هر فصل از کتاب از شواهد قرآنی و احادیث معصومین علیهم‌السلام برای فهم و درک بهتر عنوان فصل و زیر عنوان‌های آن استفاده می‌کنند.

در واقع کتاب مجموعه کامل دیدگاه رهبر انقلاب درباره گناه است که با شیرینی مثال‌ها و نقل احادیث از زندگی ائمه اطهار به تبیین گناه و ابعاد مربوط به آن می‌پردازد. در نگاه رهبر انقلاب «موانع راه کمالِ انسان» گناه شمرده می‌شود. ایشان از سه منظرِ «گناه از نظر نتیجه»‌، «گناه به‌لحاظ گناهکار» و «گناه به‌لحاظ کیفیت» به بررسی انواع گناه می‌پردازند و میان گناه سیاسیون و افراد عادی تفاوت قائل می‌شوند و آثار تصمیم‌ها و گناه مسئولان را مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم بیان می‌کنند.

ایشان همچنین اشاره‌ای به «گناه عرفی و قانونی‌شده» در جوامع غربی می‌پردازند و آن را «انحرافی بی‌نظیر» می‌نامند. دو فصل پایانی کتاب نیز به «موانع ارتکاب گناه» و «راه‌های علاج گناه» می‌پردازد. در اینجا رهبر انقلاب تفاوت تقوای در حرکت و تقوای در سکون را مطرح می‌کنند و به تعبیری می‌توان گفت گوشه‌نشینی و عزلت را نقد می‌کنند. ایشان در این‌باره می‌فرمایند: «تقوای در حرکت معنایش این است که شما یک اقدام مثبتی بکنید و در این اقدام مثبت خویشتن‌دار باشید و خود را از خطا نگه دارید، این تقوای در حرکت است؛ امّا تقوای در سکون این است که شما کاری نکنید. معروف است می‌گویند: کسی که کاری نمی‌کند هیچ اشتباهی هم نمی‌کند.»

Gonah1

در بخش پایانی کتاب رهبر انقلاب تصور مجازات ‌نشدن به ‌خاطر شیعه ‌بودن را مد نظر قرار می‌دهند و روایتی از پیغمبر اکرم نقل می‌کنند. در روایتی پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با این مقام می‌فرمایند: «پیش خدا، نسبت با من و ارتباط با من به درد تو نمی‌خورد.» در این بخش نیز ایشان راهکارهای مؤثر برای مقابله و دفع گناه ارائه می‌دهند و مخاطب را برای مقابله با گناه آماده می‌کنند.

کتاب «صاعقه گناه؛ بیانات رهبر معظم انقلاب درباره معنا، اقسام و آثار انجام و ترک گناه» در ۱۲۸ صفحه در انتشارات انقلاب اسلامی گردآوری شده و به چاپ رسیده است که شامل ۷ فصل می‌شود و هر فصلی تکمیل‌کننده فصل قبلی خود است.