گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پوریا اسدی نویسنده، عکاس و فیلمساز، با این توضیح که کتاب «سفرنامه بلوچستان» را در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این مجموعه حاصل دو سال عکاسی در استان سیستان و بلوچستان و بسیاری از شهرها چون چابهار، ایرانشهر و راسک و مناطق اطراف مثل بریس است.

او درباره وجه تمایز این کتاب با دیگر مجموعه‌ عکس‌ها از استان سیستان و بلوچستان، اظهارداشت: نزدیک به ۵۰ درصد عکس‌ها متعلق به مبحث نجوم و کهکشان راه‌شیری در بلوچستان است که به آن توجه نشده است. در ساعت‌هایی غیر قابل تصور مثلا ساعت سه نیمه شب در مرز ایران و پاکستان گرفته شده که به لحاظ امنیتی سخت بود. عکاسی مادون قرمز یا (خلاق) دیگر ویژگی‌ مهم این مجموعه محسوب می‌شود.

8933769b-aa36-41fb-b988-aaba9db8cae8اسدی با تاکید بر این که استان سیستان و بلوچستان جاذبه‌های نهفته‌ای دارد که در سفر کوتاه و ساعات معمول قابل رویت نیست، ادامه داد: مثلا در زمینه عکاسی نجوم، از کردستان و دماوند عکس‌هایی ثبت شده ولی از بلوچستان نه. من در رطوبت بالای ۹۰درصد و شرجی عکاسی کردم ولی این هوا باعث شده هنرمندان سخت‌تر در عکاسی به سمت بلوچستان بروند. عکاسان در زمستان به سمت عکاسی می‌روند که به خودشان و دوربین کمتر آسیب برسد. همان‌گونه که اشاره شد طی دو سال متوالی و سکونت در بلوچستان این کار را انجام داده‌ام. بلوچستان بسیار بکر است و دوربین در برابر عظمت آن قاصر است.  

او با بیان این که در مجموعه عکس «سفرنامه بلوچستان» به فرهنگ، آیین، آداب و رسوم منطقه بلوچستان پرداخته شده، ادامه داد: در صنعت و مبحث گردشگری نسبت به این استان متاسفانه ضعیف عمل شده و در این زمینه فقیر است. بسیاری از هنرمندان می‌توانند در سفر به استان سیستان و بلوچستان جاذبه‌، زیبایی و پتانسیل آن را به نمایش بگذارند. فرهنگ بلوچ بسیار غنی است. آدم‌های با معرفت و مهربانی دارد که سعی کردم با این دیدگاه از آن‌ها عکاسی کنم تا مخاطب مهربانی آن‌ها را در دل طبیعت ببیند و لمس کند. تلاش داشتم بخش زیادی از توان‌مندی و پتانسیل منطقه بکر بلوچستان را به تصویر بکشم شاید انگیزه سفر شود.

de607ed6-40a8-4ea5-98fb-f3d5157dfe08اسدی با این توضیح که کتاب از سوی انتشارت زبان‌آموز منتشر می‌شود، تصریح کرد: یکی از دلایلی که ناشران زیادی قبول نمی‌کنند کتاب عکس چاپ کنند به دلیل گِرم بالای کاغذی است.

او که این روزها مشغول نگارش رمان جدیدی با عنوان «دختر امید» است، افزود: این کتاب براساس واقعیت است. در مورد زندگی دختر مهاجری که به شکلی اتفاقی با خانواده خود دیدار می‌کند.

به گفته اسدی، نسخه صوتی رمان «بوی تلخ گلاب» نیز آماده انتشار می‌شود. کتاب روایت و داستان بمب‌گذاری حرم امام‌ رضا(ع) در ظهر عاشورا سال ۱۳۷۳ است که قرار بوده بسیاری از عزاداران حسینی در این اتفاق شهید شوند.