گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پس از انتشار تصاویر کتابفروشی ویران غزه، مهوش رکسانا خان که یک وکیل و نویسنده پشتون آمریکایی است با سمیر منصور (مالک کتابفروشی) تماس گرفت و پیشنهاد داد در بازسازی آن کمک کند. این کتابفروشی که در خیابان دانشگاه غزه واقع شده، حالا باید میزبان هزاران جلد کتاب باشد که از چهار گوشه دنیا به چند نقطه مشخص از جمله لندن و البته خانه خانم رکسانا خان ارسال شده و باید زودتر به مقصد در غزه برسد.

کتابفروشی سمیر منصور از ۲۱ سال پیش در کرانه باختری رود اردن مشغول فعالیت است و ۱۰ کارمند و همکار دارد. در حمله‌های هوایی ۱۱ روزه ارتش رژیم صهیونیستی به خاک فلسطین علاوه بر حدود ۲۵۰ شهروند فلسطینی که به شهادت رسیدند، دست‌کم ۹۰ هزار جلد کتاب هم از بین رفت. وقتی موشک به ساختمان کتابفروشی برخورد کرد، آقای منصور فقط ۲۰۰ متر با این بنای دو طبقه فاصله داشت و بخت یارش بود که خودش آسیب ندید.

از آنجا که غزه ۱۴ سال است در محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار دارد، وارد کردن هر چیزی به آن بی‌تردید به مشکل می‌خورد. این نکته‌ای بود که رکسانا خان در مشاوره با کلایو استافورد اسمیث، وکیل بین‌المللی حقوق بشر در میان گذاشت و آنها را با راه‌اندازی پویش اهدای پول، در سه روز بیش از ۱۰۰ هزار دلار پول برای بازسازی کتابفروشی جمع کردند. چند روز بعد سرمایه از ۲۰۰ هزار دلار فراتر رفت وحالا قرار است بخشی از آن برای ساختن یک کتابخانه عمومی در غزه هزینه شود.

Bookshop

از سوی دیگر، دو وکیل آمریکایی و انگلیسی با یاری دیگر دوستان خود می‌خواهند بقایای موشک‌های ویران‌کننده کتابفروشی سمیر منصور را از میان انبوه ویرانی‌ها بیابند و از سازنده بمب‌ها و موشک‌ها غرامت بگیرند؛ پروژه‌ای که شاید بتواند توجه مردم دنیا را بیش از پیش به مردم مظلوم فلسطین و شرایط نابسامان زندگی ساکنان غزه جلب کند.