گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مرتضی حیدری مدیر انتشارات آیندگان، درباره شرایط حاضر این انتشارات و وضعیتی که از سال گذشته تا به امروز داشتند به هنرآنلاین گفت: در همه زمینه‌ها افت نزدیک به ۲۰ درصدی داشتیم. با شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ و تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس شوک ناگهانی به بازار نشر و کتاب وارد شد و تا به امروز هم‌چنان ادامه دارد. ۶ ماه تا یک سال صرف آماده‌سازی و چاپ و انتشار برای یک عنوان کتاب می‌شود ولی در زمان انتشار به تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس برخورد می‌کنیم و رکود بازار.

او با این توضیح که از مشکلات همیشگی ناشران گرانی کاغذ را داریم که متاسفانه نه کنترلی بر روی قیمت‌گذاری کاغذ هست نه توزیع عادلانه کاغذهای دولتی، ادامه داد: برخی ناشران شاید در سال گذشته یک نوبت کاغذ دولتی استفاده کرده باشند و برخی چندین نوبت. دستمزدها و حقوق پرسنل به‌نحوی تغییر پیدا کرده که هم کارمند ناراضی است هم کارفرما. حقوق وزارت کار کفاف زندگی یک کارگر را نمی‌دهد و از طرفی با رکود بازار و افزایش هزینه‌های جاری کارفرما امکان افزایش حقوق نیست. طبق قانون ناشران از مالیات معاف هستند ولی ما هر سال مالیات پرداخت می‌کنیم به بهانه‌های مختلف مثلا یک سال به دلیل تعداد کتاب‌های چاپ شده، یک سال به‌دلیل تیراژهای هزار جلدی و یک سال به دلیل تعداد نیرو. یک کتاب در بهترین شرایط در یک سال بیشتر از ۳۰۰ یا ۵۰۰ جلد فروش ندارد ولی بر اساس هزار جلد مالیات پرداخت می‌کنیم. افزایش اجاره‌بهای ملک و هزینه‌های جاری واقعا فشار را بر ناشران افزایش داده که برخی ترجیح می‌دهند عطای کار را به لقایش ببخشند.

حیدری با بیان این که در دوره‌ای هستیم که بی‌اخلاقی، کاهش فرهنگ در جامعه و افزایش قارچ‌گونه کم‌سوادی‌ها بر روح و روان جوانان میهن تاثیرگذار است، اظهارداشت: انتظار ما از مسئولان توجه بیشتر به مقوله فرهنگ و ادب کشور به‌ویژه کتاب و کتابخوانی است. شرایط انتشار و فروش کتاب آسان‌تر شود یا حداقل از این که هست بدتر نشود. این ایام بهترین زمان برای مطالعه است ولی بستری برای این کار فراهم نشده است.

او با این توضیح که با توجه به شرایط فعالیت انتشارات قطع نشده، ادامه داد: چند عنوان کتاب در حوزه تخصصی انتشارات آیندگان و چند عنوان کتاب با موضوعات مختلف در سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌اند. هم‌چون کتاب «نکات کنکوری دایره‌المعارف هنر» تالیف مهرنوش‌سادات حسینی، مباحث به‌ترتیب حروف الفبا در این اثر آورده و فقط مطالب کلیدی به‌صورت خلاصه و جامع دسته‌بندی شده است. خواندن این کتاب می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از سئوالات (درک عمومی هنر) و (خلاقیت تصویری) باشد. «دانستنی‌های تخصصی، تاریخی و بینشی در هنر‌های نمایشی» نوشته مشترک الهام مهران‌فر و نوشین آجوند نیز شامل درس‌نامه‌هایی ا‌ست درباره تاریخ تئاتر جهان.

حیدری از کتاب «ایده‌یابی و خلاقیت ذهن پویا در هنر» نیز به عنوان تازه‌های این انتشارات نام برد و افزود: این اثر نوشته مشترک سارا سادات نوری و فریماه فاطمی است. طرح کلی آن بر پایه ایده‌یابی و خلاقیت است که افراد مختلف حاضر در رشته‌های مختلف هنری و نیز افرادی خارج از حوزه هنر می‌توانند با مطالعه کتاب به دریافت اطلاعات لازم درباره ذهن پویا و مبدع برسند. نگارش این کتاب بر اساس تعاریف و درس‌نامه‌هایی است که مخاطب را برای رسیدن به ایده‌های نو و ایجاد خلاقیت در آثار هنری به‌طرق و شیوه‌های مختلف راهنمایی کند. «فنجان نماها در ایران» اثر مشترک سعید رحیمی و سارا صادقی نیز حاصل پژوهش در حوزه باستان‌شناسی است و به بررسی فنجان نمای غرب ایران مناطق کوهستانی و در دامنه تپه‌ها، دشت‌ها، کنار رودخانه‌ها، سرچشمه‌های کهن و درون پناهگاه ها به‌ویژه استان کردستان پرداخته و نزدیک به ۱۶ محوطه مورد شناسایی و بررسی قرار گرفته است. فنجان‌نماها در ایران به نام‌های دیگری چون جوغن، کاسه سنگ، هاون، اسکنه و... شناخته می‌شوند.