گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: منصوره ثابت‌زاده نویسنده، پژوهشگر ادبیات‌ فارسی، موسیقی و رقص‌های اقوام ایرانی، با این توضیح که کتاب «موسیقی در شاهنامه» را برای چاپ به انتشارات زوار سپرده به هنرآنلاین گفت: سال‌ها درباره این موضوع پژوهش داشتم و بخشی از رساله دکترایم هم بوده است. شاهنامه دارای یک‌سری واژه، لغات و اصطلاحات موسیقی است. واژه‌های ساز را در این کتاب به سازهای بادی، زهی و سازهایی که برای جنگ و یا مناسب جشن هستند تفکیک کرده‌ام.

او که مقدمه مفصلی نیز درباره انگیزه‌اش برای انجام این پژوهش نوشته‌، ادامه داد: در زمان کودکی، پدرم نقال‌ها را در کوچه جمع می‌کرد و به آن‌ها پولی می‌داد تا در کوچه پرده بزنند و شاهنامه بخوانند. ما بچه‌ها نیز هر هفته منتظر شنیدن بودیم. با شاهنامه این‌گونه آشنا شدم و به‌خاطر ادای دین به پدرم و نقالان گمنام این کتاب را نوشته‌ام. تمام مناسبات‌های نواختن ساز در اجتماعات، استقبال از سفیران و آدم‌های بزرگ را ریزبه‌ریز پیدا کردم که در مقدمه آمده است. عکس سازها نیز تا جایی که امکان داشت به کتاب افزوده شده است.

ثابت‎زاده با این توضیح که در کتاب «موسیقی در شاهنامه» جایگاه و اهمیت کارکردهای اجتماعی موسیقی را از دیدگاه فردوسی در شاهنامه جست‌وجو کرده‌ام، افزود: کتاب شامل فرهنگ‌نامه موسیقی به‌علاوه حدود ۷۴۰ بیتی می‌شود که در آن یک تا سه بار کلمه موسیقی به‌کار رفته است که به سازها و اسامی مقام‌ها، تقسیم‌بندی شده است. اهمیت موسیقی، نقش فردوسی در نگهداری موسیقی قدیم ایران (اسم سازهای قدیمی و نقش موسیقی در فارسی سره)، نگاه فردوسی و این که در شاهنامه چه نقشی برای بیان موسیقی دارد از جمله مباحث کتاب محسوب می‌شود.

او که این روزها مشغول نوشتن و تدوین فیش‌هایی است که در حدود چهل سال برای کتاب «دایره‌المعارف بازی‌ها و حرکات آیینی خراسان» گردآوری کرده، اظهارداشت: این اثر در سه بخش رقص‌های خراسان را معرفی می‌کند قسمت شرق خراسان، قسمت شمال خراسان و قسمت جنوب خراسان. قسمت شرق در حال اتمام است و تحقیقات آن انجام شده فقط بحث گرافیک و عکس مانده است؛ البته باید یک سفر به تربت جام هم داشته باشم.

ثابت‎زاده اضافه کرد: برنامه‌ریزی کردم در دوران بازنشستگی دایره‌المعارف رقص‌های ایران را هر سال مختص به یک استان بنویسم تا منتشر شود.

منصوره ثابت‌زاده از سال ۱۳۵۸ تحقیق در مبانی حرکتی و رقص‌های اقوام ایرانی را آغاز کرده‌ است. سی‌دی‌های پژوهشی او شامل آنالیز و طبقه‌بندی موسیقی‌های رقصی چندین استان توسط موسسه ماهور نشر یافته‌اند. کتاب‌های «رساله موسیقی نجم‌الدین کوکبی و سیف غزنوی» (تصحیح نسخه خطی)، «بحور و اوزان اشعار فارسی»، «تصاویر موسیقایی در شعر پارسی»، «فرهنگ عروضی اشعار رودکی»، «موسیقی تاجیکستان: بررسی شش مقام و موسیقی‌های فارسی‌زبانان ماوراالنهر» از آثار منتشر شده این پژوهشگر محسوب می‌شوند.