گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «تکان‌دهنده» عبارتی بود که دونالد ترامپ در توصیف پیروزی خود بر هیلاری کلینتن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به کار برد اما خودش در انتخابات ۲۰۲۰ با اختلاف بیش از هفت میلیون به جو بایدن باخت و در شمارش آرای الکترال هم ۳۰۶ برابر ۲۳۲ از رقیب دموکرات خود عقب ماند. هر چند ترامپ ناکامی خود را نپذیرفت و با تحریک کردن هوادارانش فاجعه حمله به ساختمان کنگره را رقم زد که به دومین استیضاح او انجامید.

وولف که روزنامه‌نگار و ستون‌نویس است، نخستین کتاب افشاگرانه خود را درباره ترامپ ژانویه سال ۲۰۱۸ با نام «آتش و خشم» روانه بازار کرد. با اینکه رئیس جمهوری وقت آمریکا کوشید با نادیده انگاشتن و بی‌اهمیت جلوه دادن کتاب وولف جلوی انتشار آن را بگیرد اما «آتش و خشم» در سه هفته اول ورود به بازار ۱.۷ میلیون نسخه فروخت و پایه‌های حکومت ترامپ را در کاخ سفید به لرزه درآورد.

وولف در ۲۰۱۹ «محاصره» را به بازار فرستاد که روایتی است از رسوایی‌های سیاسی یک رئیس جمهوری زیر آتش؛ از ارتباط رابرت مولر در ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا روابط پشت پرده ترامپ با مسکو و کاخ کرملین. با اینکه خبرنگار روزنامه یو‌اس‌ای تودی دیگر به منابع دست اول کاخ سفید دسترسی نداشت اما آنچه از اسناد و مدارک فساد تیم ترامپ در کتاب خود افشا کرد، به اندازه کافی تکان‌دهنده بود.

پنجشنبه گذشته ناشر کتاب‌های وولف اعلام کرد این نویسنده برای نوشتن «تکان‌دهنده: آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ» با رئیس جمهوری پیشین آمریکا و برخی دستیاران او گفتگو کرده است. از این رو، کتاب می‌تواند روایتی به نسبت دقیق و بی‌طرفانه از چند ماه پایانی پرتنش حضور ترامپ در کاخ سفید باشد.

Landslide1

ترامپ هفته گذشته اعلام کرد پیشنهاد چند ناشر بزرگ و معتبر را برای انتشار کتاب خاطره‌هایش رد کرده و خودش سرگرم نوشتن «مادر همه کتاب‌ها»ست. این در حالی است که پیش‌تر چند ناشر سرشناس گفته بودند هرگز سراغ ترامپ و کتاب احتمالی او نمی‌روند اما رئیس جمهوری پیشین مدعی است دو پیشنهاد نقد دم دست دارد.

ترامپ پس از حدود ۷ ماه مقاومت سرانجام هفته گذشته در گفتگو با فاکس‌نیوز اعتراف کرد در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ شکست خورده و برای بایدن موفقیت آرزو کرد. او این را هم ناگفته نگذاشت که از نظرش انتخابات به شکلی باورناپذیر ناعادلانه بوده است.