گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: از سال ۱۳۹۴ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هدفمند کردن یارانه نشر طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد و شاهد برگزاری آن در بهار ۱۴۰۰ نیز هستیم که در مجموع ۱۶ طرح می‌شود. در این طرح‌ها که با عنوان «بهارانه»، «تابستانه»، «پاییزه» و «زمستانه» کتاب شناخته می‌شوند کتابفروشی‌ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.   

طرح «بهارانه کتاب ۱۴۰۰» از ١٧ خردادماه با حضور ۸۶۰ کتابفروشی به مدت یک هفته کار خود را در سراسر کشور آغاز کرد و به‌دلیل استقبال صورت گرفته تا امروز سه‌شنبه ۲۵ خرداد ماه هم تمدید شد. درباره این فعالیت که به گردش چرخه اقتصادی نشر کمک می‌کند با دو مدیر کتابفروشی از استان گلستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

با اجرای طرح‌های فصلی پول زیادی به کتابفروشان تزریق می‌شود

یعقوب کریمی مدیر کتابفروشی شهر کتاب گنبد استان گلستان، درباره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) گفت: به‌شخصه هم موافق این طرح‌ها هستم و هم منتقد آن؛ با طرح‌های فصلی فروش کتاب موافق هستم چرا که از سوی همه مردم کشور استقبال خوبی از آن صورت می‌گیرد. هم‌چنین حجم فروش کتاب افزایش می‌یابد. بخشی از کتاب‌هایی که در طول سال نمی‌فروختیم در ایام برگزاری این طرح فروخته می‌شود و مشتریان جدیدی نیز پیدا می‌کنیم. در واقع از هر نظر برگزاری این طرح مثبت است.

او منتظر ماندن افراد کتابخوان شهر برای خرید در ایام برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب را از نکات منفی دانست و افزود: در حقیقت برخی از مخاطبان مدت زمان زیادی را کتاب نمی‌خرند و منتظر می‌مانند تا طرح‌های فصلی فرش کتاب آغاز شود و پس از آن برای خود و خانواده‌شان کتاب تهیه کنند.

کریمی ادامه داد: البته فروش حجم زیادی از کتاب‌ کمک بزرگی به کتابفروش، نویسنده و ناشر است و هم تاثیر زیادی برفروش و نقدینگی دارد. در حقیقت فروش ما از یک کتاب در یک روز چند برابر می‌شود. هم‌چنین در طرح‌هایی که میزان یارانه از ۲۰ درصد بیشتر بود نیز فروش ما ۳۰ برابر می‌شد. با اجرای طرح‌های فصلی پول زیادی به کتابفروشان تزریق می‌شود و کمک زیادی به آن‌ها است؛ مسلما طرح‌ بهارانه کتاب سال جدید نیز بسیار موثر بود.

اجرای طرح‌های فصلی کتاب به‌نفع کتابفروشان

فاطمه اشراقی مدیر فروش شهر کتاب گرگان استان گلستان، نیز در مورد طرح‌های فصلی فروش کتاب، توضیح داد: مردم به بهانه این طرح‌ها که معمولا هر سه ماه یک‌بار از سوی وزارت ارشاد برگزار می‌شود به کتابفروشی‌ها آمده و اثر مورد علاقه خود را تهیه می‌کنند.

او با اشاره به افزایش قیمت کتاب، اظهارداشت: در چند سال اخیر به سمتی در حرکت بودیم که میزان افراد کتا‌بخوان رو به رشد بود اما متاسفانه با گران شدن کاغذ و به‌طبع آن بالا رفتن قیمت کتاب، مخاطبان کتاب کمتر شده است؛ اما در ایامی که طرح‌های فصلی فروش کتاب برگزار می‌شود استقبال مردم از کتاب هم افزایش پیدا می‌کند.

اشراقی طرح‌های فصلی فروش کتاب را عاملی برای جذب مخاطب به سمت کتاب و کتابفروشی‌ها دانست و افزود: مردم از زمان برگزاری طرح‌ها آگاه هستند و لیستی از آثار مورد نیاز خود را جمع‌آوری می‌کنند و در زمانی که طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود خرید خود را انجام می‌دهند.

او درباره تاثیر اقتصادی این طرح‌ها برای کتابفروشان، گفت: با توجه به این که در مدت زمان برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب استقبال مخاطبان از کتاب هم بیشتر می‌شود اجرای آن به نفع کتابفروشان خواهد بود؛ ولی از سوی دیگر به دلیل وجود بیماری کرونا، لزوم فاصله‌گذاری‌ها و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هم کار برای ما کتابفروشان سخت می‌شود و هم مخاطبان سعی می‌کنند کمتر به کتابفروشی‌ها بیایند. اگر فروش کتاب در این طرح‌ها منوط به فروش حضوری نباشد و بتوان به‌صورت غیر حضوری نیز اثری را به مخاطب ارائه کرد بهتر است. هم‌چنین اگر میزان اعتبار اختصاص یافته به کتابفروشی‌ها افزایش پیدا کند شرایط بهتری فراهم می‌شود.