گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سنت روایت کردن یک داستان یا ماجرای کامل در ۲۴ ساعت در ادبیات و سینما جایگاهی ویژه دارد اما آمار آثاری که با این ویژگی تولید شده‌اند، چندان چشمگیر نیست. از مهم‌ترین فیلم‌های این گونه سینمایی می‌توان به «راشومون»، «۱۲ مرد خشمگین»، «سگ‌های انباری»، «بدو لولا بدو»، سه‌گانه «پیش از...»، «دکتر استرنج‌لاو»، «بعد از ظهر سگی»، «طناب»، «مگنولیا»، «جان‌سخت»، «نیمروز» و «بیگانه» اشاره کرد.

آنچه پیش رو دارید، مهم‌ترین کتاب‌های داستانی تاریخ ادبیات است که نویسنده‌های آنها تمام ماجراها را در یک شبانه‌روز روایت کرده‌اند.

«اولیس» جیمز جویس: یکی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی‌زبان که برخی آن را رمان شماره یک در میان داستان‌های ۲۴ ساعتی یا حتی تمام رمان‌ها می‌دانند.

«نیم‌طبقه» نیکلسن بیکر: نخستین رمان نویسنده آمریکایی که کارشناسان آن را با آثار مارسل پروست مقایسه کردند. داستان درباره ماجراهایی است که در ساعت غذاخوری در ذهن یک فرد می‌گذرد.

«دم را دریاب» سال بلو: چهارمین رمان نویسنده آمریکایی برنده جوایز نوبل و پولیتزر. داستان یک هنرپیشه ناکام چهل و چند ساله که در تلاش برای نجات دادن زندگی خود و خانواده می‌خواهد ۷۰۰ دلار ته‌مانده حسابش سرمایه‌گذاری کند.

«خانم دالووی» ویرجینیا وولف: داستانی بر اساس جریان سیال ذهن که ماجراهای آن از نگاه کلاریسا دالووی در یک روز پس از جنگ جهانی اول در خیابان‌های لندن می‌گذرد.

«زیر آتشفشان» مالکوم لوری: دومین و آخرین رمان کامل‌شده نویسنده انگلیسی که دو سال پس از پایان جنگ جهانی دوم منتشر و در ۱۹۸۴ دستمایه تولید فیلمی به همین نام به کارگردانی جان هیوستن شد.

«مرد مجرد» کریستوفر ایشروود: داستان در ۱۹۶۲ می‌گذرد و درباره یک روز از زندگی فردی به نام جورج است؛ مردی انگلیسی که استاد دانشگاه لس‌آنجلس است و آنجا تدریس می‌کند.

«سرود کریسمس» چارلز دیکنز: داستانی که در ۱۸۴۳ نوشته شده و همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. اگر دیکنز امروز بود، شاید می‌توانست برای تشویق کردن مردم به کمک به نیازمندان هم چنین ماجرایی را قدرتمندانه روایت کند.

«آیا آدم‌های مصنوعی خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» فیلیپ ک. دیک: کتابی که در ۱۹۶۸ منتشر شده و داستان آن در ۱۹۹۲ می‌گذرد؛ زمانی که کره زمین پس از آخرین جنگ جهانی گرفتار آلودگی‌های رادیواکتیو است.

«یک روز از زندگی ایوان دنیسویچ» الکساندر سولژنیتسین: نخستین‌بار در نوامبر ۱۹۶۲ منتشر شد و یک روز از زندگی یک زندانی معمولی را در اردوگاه‌های کار اجباری دهه ۵۰ شوروی روایت می‌کند.

«پینچر مارتین» ویلیام گلدینگ: نویسنده و شاعر برنده نوبل ادبیات در سومین رمان خود پس از «سالار مگس‌ها» و «وارثان» که ماجرای تلاش تنها بازمانده یک گروه نظامی دریایی را برای زنده ماندن روایت می‌کند.