گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «چه جایگاهی به خود می‌دهم؟»، «بشنویم اما اشتباه نکنیم»، «با رفتار مثبت خود دیگران را تحت‌تاثیر قرار دهیم»، «چرا به استقبال درگیری برویم: تعارضات، هیجانات و دیگر رفتارهای پرتنش» و «ابزار وجود کنید و در محیط کار جای خود را در میان دیگران پیدا کنید» عناوین پنج فصل این کتاب محسوب می‌شود. که به مواردی هم‌چون «کلیدهای تغییر»، «خودشناسی چیست؟»، «حق‌شناسی و نگاه دیگران»، «چرا باید تغییر کرد؟»، «یک ابزار ارتباطی: برنامه‌ریزی عصبی-زبانی»، «لبخند زدن»، «کار کوچکی که می‌تواند برای همه سودمند باشد»، «کارکرد هیجانات»، «هوش هیجانی چیست؟»، «تحلیل رفتار متقابل و هیجاناتی که بجا و بیجا ابزار می‌شوند»، «زنده باد تنوع عقاید!»، «پیدا کردن جایگاه خود در گروه: نقش‌ها» و «در هر صورت تلاشتان را بکنید» پرداخته است.

کتاب «راز و رمز برقراری ارتباط» با بررسی دقیق و کارهای ارتباط میان فردی، مخاطب را به پرورش هوش ارتباطی تشویق می‌کند، تا همزمان که جایگاه خود را به اثبات می‌رساند، به دیگران نیز اجازه ابراز وجود داد.

تمرین‌های متعدد این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا راه‌های خودشناسی بهتر را کشف کند و رفتاری موثری در پیش بگیرد که تجربه تعادل صحیح و روابط صلح‌آمیز و سازنده همراه داشته باشد.

به‌عنوان نمونه فصل نخست کتاب «چه جایگاهی به خود می‌دهم؟» به بررسی وجوه مختلف مواردی که برای مخاطب به‌معنی در جایگاه خود بودن است پرداخته و خواننده متوجه می‌شود که دیگران چه نقشی در رضایت‌مندی ما ایفا می‌کنند. ابزارهای در اختیار قرار داده شده تا بتوانیم جایگاهی را که مناسب‌ است تشخیص دهیم و به دیگران اجازه بدهیم که جایگاه خود را پیدا کنند.

در بخشی از همین فصل آمده است: «هر قدر هم که گاهی اوقات کنار آمدن با دیگران دشوار باشد، بدون نظر آن‌ها نمی‌توانیم زندگی کنیم. ما موجوداتی اجتماعی هستیم که برای خودسازی و حتی برای زیستن، نیاز داریم که با دیگران تعامل داشته باشیم. فیلم فوق‌العاده «به سوی طبیعت وحشی» ساخته شون پن با بیانی دراماتیک به ما نشان می‌دهد که چگونه انزوای بیش از حد، تنها بودن حتی در طبیعتی باشکوه، راه به جایی ندارد».

نویسنده کتاب باربارا متیسون مربی بین‌المللی و روانکاو فرانسوی، آمریکایی است که از بیست سال پیش در زمینه ارتباط میان فرهنگی کار کرده و در این حوزه تخصص دارد. او با سازمان‌ها، شرکت‌های ملی بین‌المللی همکاری می‌کند و به افراد و گروه‌ها کمک می‌کند تا در موقعیت‌های کاری و شخصی موثرتر عمل کنند.

کتاب «راز و رمز برقراری ارتباط» نوشته باربارا متیسون با ترجمه فرزانه مهری با قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.