گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: «شب‌های پارسی – بوتیک‌هتل‌ها و مهمانسراهای شگفت‌انگیز ایران» بر اساس سفر جهانگردی سوئیسی به نام توماس وگمان به چهار گوشه ایران نوشته شده و در آن تصاویر و ویژگی‌های ۱۶ هتل و مهمانسرا از تهران در شمال تا جزیره قشم در جنوب و خلیج فارس در معرض دید و داوری قرار گرفته است.

وگمان ۴۶ ساله که از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه ایران را گشته و همه نقاط را با چشم‌های خود دیده، درباره نوشتن کتاب «شب‌های پارسی» می‌گوید: «من فکر نمی‌کردم ایران تا این اندازه بوتیک‌هتل و مهمانسرا با اتاق‌های زیبا، خدمات فوق‌العاده و غذاهای بی‌نظیر داشته باشد. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتم نخستین کتاب جهان را درباره هتل‌های ایران بنویسم. مهم‌ترین نکته در سفرم به ایران، مهمان‌نوازی بی‌نظیر و استقبال گرم مردم بود که دیدگاه من را نسبت به ایرانی‌ها کاملا دگرگون کرد.»

جهانگرد سوئیسی که تحت تاثیر شیوه رفتار مردم ایران به ویژه با مهمانان و گردشگران خارجی قرار گرفته، می‌افزاید: «نکته برجسته درباره بسیاری از هتل‌ها که در کتاب معرفی کرده‌ام شیوه بسیار دقیق و همزمان به‌روز مدیریت مکان‌های تاریخی است؛ برای مثال هتل منوچهری در شهر کاشان یا هتل جویبار در شهر اصفهان که درون بناهای تاریخی ساخته شده‌اند و با طراحی مینیمال داخلی مهمانان و گردشگران را شگفتزده می‌کنند.»

Book

دیگر بخش جالب ماجرای سفر به ایران از نگاه وگمان، ممنوع بودن استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در هتل‌ها بوده است. هر چند او نظری دیگر در این باره دارد: «راستش را بخواهد، من چندان هم از نبودن نوشیدنی‌های الکلی در هتل‌ها و مهمانسراها بدم نیامد و از نوشیدن چای و قهوه بیشتر لذت بردم. کیفیت لیمونادهای ایرانی‌ها زبانزد است و در انبوه کافه‌ها به ویژه در شهرهای بزرگ من اسپرسوهایی خوردم که مشابه آنها را شاید در ایتالیا هم ندیده‌ایم.»

جهانگرد سوئیسی در دوران حضور در ایران به برخی از میراث جهانی یونسکو سر زد؛ از جمله شهر تاریخی یزد و ارگ خشتی بم. وگمان پس از دیدن بناها و مکان‌های تاریخی و باستانی در بازگشت به هتل‌ها و مهمانسرا بهترین لحظه‌های خود را تجربه کرده و به صدای پرندگان و موج‌های آب رودخانه‌ها گوش سپرده است. او در شهرهای قدیمی ایران احساس امنیت و آرامش داشته و شب‌ها با خیال راحت در اتاق خود سر بر بالین گذاشته است.

وگمان که از کودکی با تاریخ سرزمین پارس آشنا شده بود، سرانجام توانست با سفر کردن به ایران به آرزوی قدیمی خود برسد و جایی را ببیند که از یک سو به دریای خزر می‌رسد و از سوی دیگر به خیلج فارس و دریای عمان. او می‌خواهد پس از برداشته شدن محدودیت‌های سفر دوران کرونا دوباره به ایران برگردد و درباره اینکه کجا اقامت می‌کند می‌گوید: «هنوز تصمیم نگرفته‌ام اما شاید مستقیم به بوتیک‌هتل حنا در خیابان‌های مرکزی تهران بروم. این هتل در یک ساختمان دهه ۱۹۳۰ بنا و به تازگی باسازی شده است.»

کتاب ۲۵۶ صفحه‌ای «شب‌های پارسی – بوتیک‌هتل‌ها و مهمانسرهای شگفت‌انگیز ایران» نوشته توماس وگمان در انتشارات آلمانی تنویس منتشر شده و ماه آینده میلادی به بازار می‌آید. این بنگاه نشر از سال ۱۹۳۱ فعال است و بیشتر در حوزه‌های عکاسی، طراحی، سبک زندگی و سفر کتاب منتشر می‌کند.

Howzak House near the Masjed-e Jame mosque in Esfahan
خانه حوضک نزدیک مسجد جامع اصفهان
Nezamiyeh boutique hotel in Tehran
بوتیک‌هتل نظامیه در تهران
Haft Rangoo guest house on Qeshm
مهمانسرای هفت‌رنگو در جزیره قشم
Joybar boutique hotel in Esfahan
بوتیک‌هتل جویبار در اصفهان
Darb-e Shazdeh boutique hotel in Shiraz
بوتیک‌هتل درب شازده در شیراز
Manouchehri House
خانه منوچهری در کاشان