گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بیژن ارژن شاعر و ترانه‌سرا، با این توضیح که منظومه «شیرین خواب» به‌زودی توسط نشر دیباچه منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: این منظومه کردی که براساس داستان «شیرین و فرهاد» نوشته شده یک ویژگی مهم و متفاوت دارد و بر پایه جغرافیا و اقلیم کرمانشاه است؛ یعنی اسامی کوه‌ها، دره‌ها و مناطق در کتاب آمده و جزیی از داستان محسوب می‌شود. 

او با بیان این که «شیرین خواب» بخشی از کوه بیستون است، ادامه داد: در این منظومه وقتی فرهاد کشته می‌شود و یا می‌میرد. شیرین از بیستون به سراب نیلوفر می‌رود چون یکی از هفت چشمه مقدس است و به اعتقاد برخی جام جم در این سراب است.

ارژن هم‌چنین از انتشار کتاب «ساعت چند است دارد دیر می‌شود» خبر داد و افزود: این کتاب اواخر سال گذشته به دو زبان فارسی و کردی به شکل مستقل از سوی نشر دیباچه نشر یافت. یکی از رباعی‌هایی که ۱۲ سال پیش نوشته بودم قابلیت این را داشت که تبدیل به داستان بلند شود و در نتیجه در قالب این داستان با فضای سورئال شکل گرفت.

او با این توضیح که کتاب مانند ساعت، دوازده فصل دارد، تصریح کرد: در جنگلی در ساعتی مشخص درختان در حال رشد کردن هستند ولی عقربه و ثانیه ساعت درخت‌های جنگل را قطع می‌کند. دو نفر در این درخت‌ریزان در حال فرار هستند و گفت‌وگویی دو نفره بین آن‌ها در جریان است.  

ارژن که یک مجموعه رباعی نیز آماده انتشار دارد، اظهارداشت: رباعی لحظه‌نویسی است و در لحظه ثبت می‌شود. رباعی حاصل جمع شدن لحظه‌ها است. هم‌چنان رباعی می‌نویسم و به کتاب افزوده می‌شود و در حال حاضر برنامه‌ای برای چاپ آن ندارم.

او با انتقاد از نشر اشعار در فضاهای مجازی، گفت: وجود و بروز فضای مجازی موجب شده شعری نیم ساعت در صفحه شخصی اینستاگرام گذاشته شود عده‌ای ببینند و تعدادی نظر بدهند و تمام. شکل رسمی کتاب ندارد فقط شکل نمادین دارد. به‌نظرم تا زمانی که کتاب نباشد آن شعر رسمیت ندارد. در فضای مجازی شعر به کمال نمی‌رسد. شعر نوشته می‌شود که لایک بخورد و شعر بعد و بعدی گذاشته شود برای همین جامعیت ندارد.

ارژن با تاکید بر این که در فضای مجازی حقیقت معلوم نیست، اضافه کرد: هنر و ادبیات اگر سر جای خودش قرار بگیرد دیده می‌شود. شرایط الان زنگ خطری است  برای این که متوجه شویم چقدر مخاطب سرگردان است. هیچ چیز سر جای خودش نیست و کاربرد ندارد.