به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات سوره مهر، کتاب «شهریار سرزمین من»، همزمان با شروع پخش سریال «صبح آخرین روز» از تلویزیون، توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است.

معصومه زینعلی نویسنده این‌کتاب می‌گوید از تابستان سال ۱۳۹۴ به یادداشت‌‌برداری و مصاحبه‌‌های جسته و گریخته پرداخته و این مصاحبه‌‌ها با مادر شهید (خانم قمرتاج زینعلی) و خواهر و برادر و خاله و دایی و نزدیکان سببی ایشان به او کمک کرد بتواند فصل اول کتاب را بنویسم. در این مرحله بیشتر مصاحبه‌‌ها با مادر شهید بود. به دلیل تالم بیش از حد ایشان برداشت‌‌ها به‌‌کندی صورت می‌‌گرفت و زینعلی ناچار بود مطالب را بارها بازنگری کند تا درستی زمان و مکان اتفاقات برایش کاملا محرز شود. این زمان طولانی بود و بیش از یک سال طول کشید.

زینعلی پس از مصاحبه با بهجت قاسمی همسر این شهید که در جریان ترور همراه او بوده و مجروح شده، محسن و متین فرزندان شهید و دیدن فیلم‌‌ها و شنیدن اظهارات دوستان و همکاران و مطالعه کتاب‌‌هایی مانند «گزارش یک راز» توانست فصل دوم کتاب را تکمیل کند. فصل سوم «شهریار سرزمین من» هم به زمان و چگونگی شهادت، و فصل آخر دیدگاه و آرای شخصیت‌‌های مهم دینی و سیاسی در نحوه زندگی و ابعاد شخصیتی شهید مورد اشاره اختصاص دارد که از ‌لابه‌‌لای نوشته‌‌ها، فیلم‌‌ها، و گفته‌‌ها اقتباس شده‌اند.

جمع‌‌آوری مطالب این‌کتاب، دو سال طول کشیده است. زینعلی می‌گوید از سال ۱۳۹۶ نیز مراحل بعدی نگارش- تنظیم و ایجاد ساختار داستانی- را با کنار هم نهادن وقایع، خاطرات، و مستندات که ‌پازل پیچیده‌‌ای از اطلاعات پراکنده بود، آغاز کردم و به یاری خداوند توانستم آن را یک سال بعد به اتمام رسانم و از تابستان سال ۱۳۹۷ ویرایش و تصحیح متن را به دست گیرم.

کتاب «شهریار سرزمین من»، به شیوه روایت داستانی است و با زندگی‌‌نامه مادر شهید در فصل اول به دلیل تاثیر عمیقی که بر زندگی ایشان داشتند، و نیز همسر شهید در فصل دوم، به ‌سبب حضور بسیار سازنده در مراحل حساس زندگی و دوستی ریشه‌‌دار عاطفی، روحی، روانی و همراهی علمی‌‌شان، آغاز می‌‌شود. کارهای روزمره، رویدادهای مهم، فعالیت‌‌های علمی، و نیز افکار و رفتار شهید در خانواده و محل کار و با دوستان و آشنایان روایت شده‌است. نویسنده در فصل سوم به نحوه شهادت و وقایع پس از آن و فصل پایانی را نیز به وصیت‌نامه شهید و اظهارات مقام معظم رهبری، استادان و علما، و دوستان و دانشجویان دکتر و ذکر احوال خانواده و چگونگی رویارویی آنان با شرایط پس از مرگ عزیزشان می‌پردازد.

مطلع سه فصل با داستان آغاز و در ادامه وارد روایت زندگی شهید می‌‌شود. این کتاب سرگذشت زندگی مرد‌ی است که با تکیه بر نبوغ، توانایی، و داشته‌‌های علمی و بومی داخلی توانست توانمندی کشور را در زمینه علوم هسته‌‌ای به رخ جهانیان بکشاند و نشان دهد ایران و ایرانی عزت و استقلال کشورش را به قیمت تمام هستی‌‌اش پاس می‌‌دارد.