گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شمس آقاجانی، شاعر و پژوهشگر ادبی، با این توضیح که مجموعه شعرهای «بازگشت مجبوری» و «ویروس کهن» را آماده‌ چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: با توجه به وضیعت و شرایط حاضر، فعلا تصمیمی برای انتشار این دو کتاب نگرفته‌ام. البته چند دوست ناشر لطف داشتند و پیشنهاد چاپ کتاب‌ها را هم داده‌اند، اما فعلا با در نظر گرفتن مشکلات پخش و توزیع، دست نگه داشته‌ایم. 

او با بیان این که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهترین محل برای معرفی کتاب شعر بود، افزود: نزدیک به این رویداد، کتاب‌های متعددی در حوزه‌ شعر نشر می‌یافت و به‌دلیل اطلاع‌رسانی در فضای مجازی، تبادل اطلاعات نسبتا خوبی هم صورت می‌گرفت. به‌نوعی نمایشگاه بین‌المللی کتاب میعادگاه شاعران و مخاطبان شعر بود که با همدیگر تعامل داشتند و کتاب‌ها را تهیه می‌کردند. اکنون این مجرای ارتباطی اصلی با وجود همه‌گیری کرونا بسته شد و بازار کتاب شعر بیش از پیش از رونق افتاده است.

آقاجانی با این توضیح که یک‌سری کتاب‌ها مانند رمان و ترجمه‌ها همیشه مخاطبان بیشتری دارند، تصریح‌کرد: اما کتاب شعر مخاطب تخصصی‌تری دارد و متاسفانه بازار آن، نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا، متفاوت است. ناشران اغلب برای کتاب شعر سرمایه‌گذاری نمی‌کنند چون به هر حال این هزینه باید برگردد و در مود این نوع آثار می‌بینند که بازار خرید خوب نیست. در واقع معمولا ناشران کتب شعر، در مجموع، روی وجه اقتصادی آن از طریق فروش مستقیم خیلی حساب باز نمی‌کنند. برخی ناشران نیز با چاپ مجموعه شعر مسایل فرهنگی و نیز موارد جانبی دیگری را مدنظر دارند و کتاب‌های شعر و شاعران مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.

او سیستم توزیع و پخش نامناسب کتاب‌های شعر در کشور را یکی دیگر از مشکل‌های اصلی و مهم دانست و ادامه داد: به‌نظرم کتاب شعر بی‌رویه در حال انتشار است ولی این متون امکان توزیع و عرضه‌ مناسب را ندارند. مگر کتابفروشی‌ها و هر کدام از آن‌ها چند مجموعه شعر را می‌توانند در ویترین به نمایش بگذارند. پس ضروری است که سیستم توزیع و پخش تغییر کند. با وجود این که وارد فضای مجازی و امکانات بی‌پایان آن شده‌ایم اما مسیرهای به‌اصطلاح غیرمستقیم اعم از خریدآنلاین و پست و... هنوز اقبال کافی و سازوکار مناسب خود را پیدا نکرده‌اند.

آقاجانی با بیان این که کتابی متشکل از چهار مجموعه ‌شعر را آماده دارد و در انتظار اولین فرصت برای چاپ و توزیع توسط انتشارات مانیاهنر است، اضافه‌کرد: متاسفانه یک کتاب تئوریک در حوزه‌ نظریه‌ ادبی که همه‌ کارهایش هم انجام شده و اتفاقا اکنون زمان مناسبی است تا به دست مخاطبان برسد به‌دلایل نامعلوم هنوز مجوزش صادر نشده است؛ هم‌چنان منتظریم و متعجب تا ببینیم چه می‌شود!

او آماده می‌شود برای نوشتن جلد سوم «سخن رمز دهان» که فاز مطالعاتی‌ آن تا حدود زیادی انجام شده و مقداری از آن را هم نوشته‌ است.