گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: پروین پناهی منتقد و نویسنده کودک و نوجوان، با این توضیح که یک مجموعه ۱۰ جلدی را برای چاپ به انتشارات قدیانی سپرده، به هنرآنلاین گفت: این مجموعه شامل قصه‌ بازی‌های قدیمی ایرانی است که متاسفانه در حال پیوستن به جرگه‌ فراموشی هستند.

او که در این مجموعه برای هر بازی قدیمی یک قصه‌ تازه نوشته‌، ادامه داد: قصه‌هایی که سعی دارند به‌طور غیرمستقیم به‌نحوه‌ اجرای آن بازی خاص هم توجه داشته باشند. در واقع هدفم از نوشتن این مجموعه این بود که وقتی کودک کتاب را دست می‌گیرد، در عین حال که یک قصه‌ کامل و مستقل می‌‌خواند بتواند با یک بازی تازه هم آشنا شود. بازی‌هایی که شاید برای او تازه و ناشناخته باشند، اما برای والدین نوستالژیک و خاطره‌انگیز هستند.

پناهی با بیان این که قصه‌ها در جلدهای جداگانه و با تصاویر رنگی برای گروه کودکان سنین «ب» و «ج» منتشر می‌شوند، افزود: «آفتاب مهتاب چه رنگه؟»، «الک و دولک»، «گرگم و گله می‌برم»، «آسیاب بچرخ می‌چرخم»، «نان بیار، کباب ببر»، «بالا بلندی، دختر هندی» و «هفت سنگ» برخی بازی‌هایی است که برای این مجموعه در نظر گرفته‌ شدند.

او با این توضیح که در انتهای هر قصه بخشی برای والدین، مربیان و تسهیل‌گران وجود دارد که به فواید یا آسیب‌های احتمالی آن بازی اشاره شده، تصریح کرد: بنابراین این کار مناسب بلندخوانی و اجرایی گروهی نیز هست زیرا اکثر بازی‌ها این مجموعه، روزآمد شده و قابل اجرا برای بازی‌های گروهی است.

نویسنده‌ کتاب «گلابتون و زنگوله هزار ساله» اضافه کرد: بسیاری از قصه‌ها در جهان تکراری هستند اما کافی ا‌ست با یک طرح و ایده‌ نو، لباس تازه‌ای بر تن‌ آن بپوشانیم تا دوباره زیبا، دلنشین و خواندنی شوند.

پناهی هم‌چنین از نگارش رمان «شارلوی ۲۷۲۶» خبر داد و گفت: این رمان کودک توسط انتشارات پیدایش منتشر می‌شود. داستان آن در مورد یک پری دریایی است که در شرایطی قرار گرفته و باید با غولی روبه‌رو شود. رمان نوجوان «درخت آجرچین» را نیز در همین انتشارات در دست چاپ دارم. قصه آن راجع به دختر نوجوانی است که به‌دلیل شرایط بد اقتصادی مجبور است همراه خانواده مدتی را در محل کار پدر بگذراند.

پروین پناهی متولد سال ١٣۶۴ در تهران، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی است. از آثار او می‌توان به  «آلتای»، «تپه‌ هفت دیو»، «هاچی و بالدرین»، «فوتی فروتی غوله، «شاه و ماه»  و... اشاره کرد. او مدرس و داور چندین جشنواره قصه‌گویی، از جمله جشنواره «مادران قصه‌گوی شهر تهران» است.