گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب نامه‌های عاشقانه سنت-اگزوپری به همسرش کانسوئلو چند روز دیگر به بازار می‌آید تا شاید به یک دعوای حقوقی ۱۸ ساله بین وارثان نویسنده و خلبان نامدار فرانسوی پایان بدهد. «شازده کوچولو» در ۱۹۴۳ منتشر شد و تا امروز بیش از ۲۰۰ میلیون نسخه از آن با ۴۵۰ ترجمه مختلف در سراسر جهان به فروش رسیده است.

همین موفقیت کافی بود تا پس از مرگ ناگهانی سنت-اگزوپری در ۱۹۴۴ بحث و جدل درباره حق و حقوق وارثان بالا بگیرد. کانسوئلو که گفته می‌شود گل سرخ «شازده کوچولو» نماد و نشانه اوست، در ۱۹۳۰ با آنتوان ازدواج کرد و ۱۴ سال کنار این خلبان نامدار ماند اما چندان محبوب خانواده نویسنده فقید نبود و بین آنتوان و کانسوئلو هم بحث و جدل کم نبود.

شایعه‌هایی که درباره روابط نه‌چندان عاشقانه این زوج به گوش می‌رسید، حالا با انتشار بیش از ۱۶۰ نامه خصوصی آنها به یکدیگر احتمالا دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت. گرچه در برخی نامه‌ها دو طرف از یکدیگر گله و شکایت کرده‌اند اما اگزوپری در یکی از آخرین نامه‌هایش به کانسوئلو آب پاکی را روی دست همه شایعه‌پراکنان ریخته و تصویری درست از زندگی‌شان ارائه داده است.

خالق «شازده کوچولو» در این نامه چنین نوشته است: «کانسوئلو، از اعماق قلبم از تو سپاسگزارم که همسر و شریک زندگی‌ام هستی. اگر کشته شوم، می‌دانم کسی را دارم که در آن دنیا منتظرش باشم.» اگزوپری در ۱۹۴۴ در آمریکا به نیروهای مقاومت فرانسه در تبعید پیوست و در جولای ۱۹۴۴ اندکی پس از آنکه راهی یک ماموریت شناسایی با هواپیما شد، دیگر خبری از او به دست نیامد.

از دوران جنگ جهانی دوم تا سال‌های پایانی قرن بیستم خبری از سرنوشت سنت-اگزوپری نبود. تا اینکه یک ماهیگیر اهل مارسی دستبندی نقره از دل آب‌ها بیرون کشید که نام آنتوان و کانسوئلو بر آن نقش بسته بود. پس از مرگ اگزوپری، خانواده اشرافی او که ازدواج کردن با خارجی‌ها را ننگ می‌دانستند، کانسوئلو (اهل السالوادور) را از تمام میراث نویسنده سرشناس محروم کردند.

کانسوئلو هم از این کار خانواده شوهرش انتقام گرفت و پیش از مرگ در ۱۹۷۹ حق بهره‌برداری از انبوه نامه‌های عاشقانه خانوادگی را به راننده و باغبان خود بخشید. وقتی خوزه مارتینز بدون اجازه گرفتن از خاندان اگزوپری کتابی درباره روابط آنتوان و کانسوئلو منتشر کرد، آنها از راننده و باغبان عروس‌شان شکایت کردند و شش سال بعد این خوزه بود که از خانواده اگزوپری برای انتشار یک کتاب به دادگاه شکایت برد.

حالا به نظر می‌رسد انتشار کتاب نامه‌های آنتوان دو سنت-اگزوپری و همسرش کانسوئلو آبی است که بر آتش یک دعوای قدیمی ۱۸ ساله ریخته شده و دو طرف این جنگ فرسایشی و بیهوده را به سازش رسانده است.