گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: گلبرگ برزین مترجم، با این توضیح که چهار کتاب در حوزه نوجوان را به فارسی برگردانده و در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: «درازترین شب زندگی چارلی نون» نوشته کریستوفر اج عنوان یکی از متون است که تا آخر اردیبهشت ماه در بازار کتاب عرضه می‌شود. این رمان در مورد سه نوجوان است که در جنگل گم می‌شوند. اتفاقات فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها می‌افتد و تجربه عجیبی را پشت می‌گذراند که باعث می‌شود دوستی عمیقی بین آن‌ها به‌وجود آید. آخر کتاب متوجه می‌شویم این شخصیت‌ها چه افرادی هستند.

او که کتاب «دنیاهای بی‌شمار آلبی برایت» از همین نویسنده را ترجمه کرده، ادامه داد: این اثر براساس مباحث علمی مکتوب شده و تجربه ابعاد دیگر زندگی است. پدر و مادر شخصیت نوجوان هر دو دانشمند هستند ولی مادر فوت کرده است. پدر به پسر می‌گوید ممکن است مادر در بعدهای دیگر از طریق فیزیک کوآنتومی پیدا شود به این ترتیب این نوجوان تصمیم می‌گیرد تا او را پیدا کند.

برزین با بیان این که ترجمه کتاب «هرودوت و راهی به سوی تاریخ» نوشته ژن بندیک را نیز برای نوجوانان به پایان رسانده، افزود: همان‌گونه که از عنوان کتاب برمی‌آید در مورد ماجرای هرودوت و سفرهای که داشته است. منتها در عین جامع بودن با زبان ساده این سفرها را توضیح داده که با نقشه همراه و مصور است.  

او با این توضیح که این روزها مشغول ترجمه کتاب «پسری که پرواز کرد»  نوشته فلور هیچکاک است، تصریح کرد: این اثر متفاوت، داستان ارتباط پسر کوچکی با فردی است که با وسایل علمی آشنایی دارد. اطرافیان مخالف این ارتباط هستند و معتقدند آینده این پسر بچه تباه می‌شود. در حالی که این آدم چیزهای علمی زیادی یاد می‌گیرد به امید رسیدن به آرزوی پرواز.

به گفته برزین، کتاب‌های «درازترین شب زندگی چارلی نون»، «دنیاهای بی‌شمار آلبی برایت»، «هرودوت و راهی به سوی تاریخ» و «پسری که پرواز کرد» توسط  نشر هفت‌ونیم منتشر می‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ ترجمه آثار داستانی نوجوان رفته، گفت: بله تا قبل از پرداختن به این چهار کتاب فقط رمان‌های بزرگ‌سالان را ترجمه می‌کردم. به دو دلیل این پروسه شکل گرفت؛ یکی این که به‌لحاظ روحی و روانی برایم دلپذیرتر بود با متن‌های ساده کار کنم و ترجمه زودتر به پایان برسد. دوم این که برای انتشار تعدادی از کتاب‌های بزرگ‌سال دچار مشکل شدم مثل شرایط اقتصادی ناشران، پخش نشدن درست کتاب و یا مجوز نگرفتن. در نهایت به این نتیجه رسیدم مدتی این کار را انجام دهم که برایم خوشایند هم بود.