گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: انتخاب شخصیت فرهنگی سال بخشی از برنامه‌های نمایشگاه کتاب ابوظبی است. امسال جایزه شخصیت فرهنگی سال شیخ زاید به یورگن هابرماس اهدا می‌شود و فیلسوف آلمانی در یک مراسم آنلاین در جریان نمایشگاه کتاب ابوظبی جایزه 204 هزار دلاری خود را دریافت می‌کند.

شخصیت فرهنگی سال جایزه کتاب شیخ زاید از سال 2007 هر سال در جریان نمایشگاه کتاب ابوظبی به یک چهره فرهنگی از دنیای عرب یا جهان اهدا می‌شود و تا امروز چهره‌هایی چون امین مالوف، نویسنده لبنانی و ژونگ جیکان، استاد و مترجم چینی آن را دریافت کرده‌اند.

نمایشگاه کتاب ابوظبی 23 تا 29 ماه می در این شیخ‌نشین امارات متحده عربی برگزار می‌شود و قرار است نسخه عربی 10 کتاب از آثار هابرماس در غرفه‌ای ویژه به نمایش و فروش گذاشته شود. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «گفتار فلسفی مدرنیته» و «اخلاق و ارتباطات» اشاره کرد.

آلمان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب ابوظبی 2021 است و برنامه‌های فرهنگی گسترده در این دوره در پاویون این کشور در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در ویژه‌برنامه «از سیندرلا تا سندباد» مجموعه‌ای از فیلم‌های آلمانی تا پایان تابستان در ابوظبی به نمایش درمی‌آید.

یورگن هابرماس در اردیبهشت 81 به دعوت مرکز گفتگوی تمدن‌ها به ایران سفر و در دانشگاه تهران سخنرانی کرد. او در این سخنرانی به نقد جامعه سکولار غرب و نتایج سکولار شدن جامعه پرداخت و پس از بازگشت به آلمان در گفتگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه نتایج سفر خود را تشریح کرد.