گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: عباس جهانگیریان نویسنده و پژوهشگر، که تصمیم دارد سه کتاب آموزش کارگاهی را براساس تجربیاتش بنویسد به هنرآنلاین گفت: «آموزش کارگاهی داستان‌نویسی»، «آموزش کارگاهی فیلمنامه‌نویسی» و «آموزش کارگاهی نمایشنامه‌نویسی» عناوین کتاب‌هایی هستند که قرار است از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان منتشر شوند.

او با این توضیح که کتاب «آموزش کارگاهی داستان‌نویسی» تا پایان اردیبهشت آماده چاپ می‌شود، ادامه داد: نزدیک به سی کتاب آموزش داستان‌نویسی تاکنون ترجمه و تالیف شده ولی بیشتر نظری و در تعریف عناصر داستان است و تجربه نشان داده، دانش گرچه لازم است اما کافی نیست. در شیوه کارگاهی، عناصر داستان همراه با تمرین و نگارش کارگاهی، آموزش داده می‌شود. به‌نظرم این کتاب اولین کتاب آموزش کارگاهی به شیوه‌ا‌ی است که من تجربه کرده‌ام و  برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی منتشر می‌شود. 

جهانگیریان با تاکید بر این که نوشتن کتاب‌های کارگاهی همراه با تمرین، سال‌ها ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و جای آن را خالی می‌دیدم، افزود: با مطالعه آثاری که در بازار موجود است نوآموزان نمی‌توانند فیلمنامه‌نویسی، داستان‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی را به‌صورت عملی فرا بگیرند. در این شیوه، وقتی از شخصیت صحبت می‌شود، پس از طرح موضوع، شخصیت، ابعاد، انواع و شیوه‌های پرداخت شخصیت، هنرجو، نمونه‌های آن را در کارگاه داستان خلق می‌کند. به‌عنوان نمونه شخصیت خودشیفته، چه ویژگی‌هایی دارد و  آشنا که شدند، خود یک شخصیت خودشیفته خلق می کنند. وقتی موضوع زاویه دید مطرح می‌شود، هنرجو باید داستانی با همان زاویه دید بنویسد. با این روش، علاقه‌مندان و نوآموزان سریع‌تر شروع به نوشتن می‌کنند.   

او هم‌چنین از نگارش کتابی با عنوان «پسر بز» خبر داد و تصریح کرد: زمانی که جنگ قره‌باغ بین ترک‌ها و ارمنی‌ها در جریان بود، این افسانه را نوشتم که اساس و مضمون آن، پیشینه و ریشه‌های دوستی و هم‌زیستی رفیقانه میان این دو قوم است. این کتاب را قرار است نشر هرمس منتشر کند.

جهانگیریان در مورد موضوع داستان این کتاب، اظهارداشت: ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها در یک روستا زندگی مشترکی دارند ولی ارامنه کم‌کم کوچ می‌کنند. پیرزنی به‌خاطر تعلق خاطری که به بز جادویی‌اش و کلیسایی نیمه متروک دارد در روستا می‌ماند، ضمن این که پسرش هم در زندان خان است. در پایان، اتفاقی برای این پیرزن می‌افتد که آذری‌ها با او همراهی می‌کنند. پسرش از زندان آزاد و مشکلاتش حل می‌شود.

او که این روزها مشغول نوشتن سریالی براساس رمان «سایه هیولا» نوشته خودش نیز هست، اضافه کرد: هدفم از نگارش این سریال توجه به زندگی و شرایط بد محیط‌‌بانان و جنگل‌بانان است. امیدوارم این سریال بعد از ماجرایی که برای محیط‌بانان در زنجان و اخیرا در آمل رخ داد، هرچه زودتر تولید شود و بر افکار عمومی جامعه تاثیر بگذارد و پیوندی میان مردم با محیط‌بان‌ها و جنگل‌بان‌ها به‌وجود بیاورد. متاسفانه در حالی که شکارچی از انواع پوشش‌های عملیاتی و حمایتی برخوردار است، محیط‌بان و جنگل‌بان بسیار مظلوم هستند و از حمایت‌های قانونی پشت‌گرم کننده‌ای برخوردار نیستند. طبیعت زیبای ایران، رو به ویرانی است و تا زمانی که یک اراده ملی برای حفاظت از آن به وجود نیاید، امید چندانی به حفاظت واقعی آن نیست. این اتفاق زمانی روی می دهد که همه مردم ایران، در قلب، ذهن، فرهنگ و تفکر تبدیل شوند به محیط‌بان و جنگل‌بان.  

جهانگیریان در پاسخ به این پرسش که چقدر به رمان در نوشتن سریال وفادار است، گفت: ۷۰ درصد داستان جدید است و فیلمنامه بیشتر به‌طرف ژانر پلیسی و عاشقانه رفته و فقط مایه اولیه داستان، از «سایه هیولا» اقتباس شده است.