گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شاید آنچه این روزها در دنیای کرونازده ما می‌گذرد یک روز در آینده دور یا نزدیک در کتاب‌ها روایت شود؛ در قالب داستان یا ناداستان برای فرزندگان و نوادگان کسانی که سخت‌ترین روزهای تاریخ معاصر را به چشم دیدند و با آن دست و پنجه نرم کردند. در این میان آنچه به برخی امید می‌بخشد، ادامه روند تولید، انتشار، فروش و خوانده شدن کتاب است.

امروز جمعه ۲۳ آوریل روز جهانی کتاب و کپی‌رایت است و برخلاف سال‌های گذشته که انبوه برنامه‌های حقیقی و مجازی برای بزرگداشت این روز برگزار می‌شد، امسال همه چیز در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی خلاصه شده است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد - یونسکو در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است ۳۳ درصد مردم دنیا در زمانه کرونا بیش از گذشته کتاب خوانده یا به کتاب‌های شنیداری گوش کرده‌اند.

یک هفته پس از باز شدن کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در بریتانیا، میزان فروش کتاب‌ها در انگلستان و ولز یک‌سوم افزایش یافته است. گفته می‌شود مردم سرخورده از قرنطینه کرونا و دور ماندن از زندگی عادی، به کتابخانه‌ها می‌روند و کتاب‌ها را حتی از روی ماسک بو می‌کشند. فقط در این دو کشور اروپایی در هفته اول بازگشایی کسب و کارهای فرهنگی ۳.۷ میلیون جلد کتاب فروخته شده که نسبت به آخرین آمار مربوط به ماه دسامبر ۳۳ درصد از نظر تعداد و ۳۲.۵ درصد از نظر ارزش افزایش داشته است.

حضرت علی علیه‌السلام که کتاب شریف نهج‌البلاغه از ایشان برای مردم و نوع بشر یادگار مانده، در همان صدر اسلام در توصیف ارزش کتاب فرمود: «هر که با کتاب‌ها آرامش یابد، آسایش از او سلب نمی‌شود.» شاید این حدیث امام اول شیعیان هم اصلا در وصف روزگار امروز ما گفته شده باشد: «روزگاری پر از فتنه بر مردم خواهد آمد که جز به کتاب‌هاشان انس نگیرند.»

۱۰ نقل قول برتر درباره کتاب

نویسندگان سرشناس و خالق برخی از مشهورترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ هم جمله‌هایی نغز درباره کتاب دارند. ارنست همینگوی گفته است: «هیچ دوستی وفادارتر از کتاب نیست» و آلبرت اینشتین، فیزیکدان بزرگ اهمیت کتاب را چنین یادآوری کرده است: «تنها چیزی که یک نفر قطعا باید بداند نشانی کتابخانه است.»

World Book Day1

مارک تواین: دوستان خوب، کتاب‌های خوب و یک وجدان آسوده؛ این یک زندگی ایده‌آل است.

استفن کینگ: کتاب‌هایی جادویی منحصر به فردند که می‌توان آنها را هر جا برد.

جومپا لاهیری: کتاب‌ها به شما اجازه سفر کردن می‌دهند بدون آنکه قدم از قدم بردارید.

هاروکی موراکامی در کتاب «چوب نروژی»: اگر فقط کتاب‌هایی را بخوانی که دیگران هم می‌خوانند، فقط می‌توانی شبیه دیگران فکر کنی.

ملاله یوسف‌زی: یادمان نرود؛ یک کتاب، یک قلم، یک کودک و یک آموزگار می‌توانند جهان را دگرگون کنند.

جی‌کی رولینگ: بر این باورم وقتی کتاب می‌خوانید، چیزی بسیار جادویی می‌تواند رخ دهد.

جروم دیوید سلینجر در کتاب «ناتور دشت»:‌ آنچه مرا از پا می‌اندازد کتابی است که وقتی خواندنش به پایان رسید، آرزو کنی کاش نویسنده‌اش دوست صمیمی تو باشد و بتوانی هر وقت دلت خواست، به او زنگ بزنی. هر چند به ندرت پیش می‌آید.»

سی‌اس لوییس: هرگز نمی‌توانی یک فنجان چای به اندازه کافی بزرگ و یک کتاب به اندازه کافی طولانی مناسب من پیدا کنی.