به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در هفت حوزه ادبیات، موسیقی، صنایع دستی و سنتی، مد و لباس، سینما، هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی تشکیل می‌شود. در دو حوزه چاپ و بسته‌بندی و رسانه و مطبوعات به دلیل به حد نصاب نرسیدن شهرها در مرحله پایانی، شهرهای شایسته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر معرفی خواهند شد.

ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اعلام کرد با توجه به شیوع ویروس کرونا و رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین در نظر گرفتن سلامت همکاران، برگزاری این مراسم با محدودیت تعداد حاضران به صورت مجازی از درگاه اسکای روم پخش می‌شود.

به گفته وی، در این رویداد ۳۶۷ شهر از ۳۱ استان برنامه‌های خود را به دبیرخانه ارسال کردند و بیش از ۹۶۰۰ نفرساعت کارگاه آموزشی در مراکز استان‌های سراسر ایران با همکاری اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها و انجمن‌های هنری و فرهنگی برگزار شده است.

پس از چند مرحله ارزیابی تعداد ۱۴۳ شهر به مرحله نیمه‌نهایی راه یافتند و در مرحله نهایی ۶۰ شهر توانستند امتیاز حضور در اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را به دست آورند. شبکه شهرهای خلاق فرهنگ وهنر از بین شهرهایی انتخاب شدند که بر اساس فراخوان طرح و برنامه خود را به دبیرخانه فرستادند.

شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر طرحی برای شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در شهرها و مناطق جغرافیایی ایران با نگاه آمایش سرزمینی و ایجاد شبکه‌هایی برای تعریف همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک میان آن‌هاست. اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با محوریت معاونت هنری وزارت ارشاد و مشارکت نهادها و دستگاه‌های فعال از جمله سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمیسیون ملی یونسکو اجرا شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند در روز و ساعت برگزاری مراسم به لینک پخش زنده نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به نشانی www.skyroom.onlione مراجعه و در بخش کاربر کلمه daftar و در بخش گذرواژه ۱۴۰۰ را وارد کنند.

پیش‌تر سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگوی مشروح با هنرآنلاین درباره آغاز به کار اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در بهار ۱۴۰۰ توضیح داده بود.