گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: خودزندگینامه معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، سال ۲۰۲۳ به بازار می‌آید و شرکت انتشاراتی سایمن اند شوستر قرارداد یک کتاب دیگر را هم با پنس بسته است. هر چند هنوز جزئیات مربوط به کتاب دوم آشکار نشده است. این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی برای این دو کتاب رقمی بین سه تا چهار میلیون دلار از مدیران سایمن اند شوستر می‌گیرد.

پنس ۶۱ ساله بیانیه‌ای درباره نوشتن دو کتاب منتشر کرد که در بخشی از آن چنین آمده است: «خوشحالم که می‌توانم داستان زندگی‌ام را در دوران خدمت برای مردم آمریکا روایت کنم؛ از حضور در کنگره، رفتن در دفتر فرماندار ایندیانا و سرانجام معاون رئیس جمهوری آمریکا. مشتاقانه منتظر همکاری با گروه شگفت‌انگیز سایمن اند شوستر هستم تا خوانندگان را به سفری از یک شهر کوچک در ایندیانا تا واشنگتن دی‌سی دعوت کنم.»

مایک پنس نخستین فرد از حلقه نزدیکان ترامپ است که پس از خروج از کاخ سفید در ماه ژانویه برای نوشتن کتاب خاطره‌های خود قرارداد بسته و آن را اعلام عمومی کرده است. هر چند پیش‌تر گفته می‌شود کلیان کان‌وی، مشاور پیشین کاخ سفید و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ هم سرگرم نوشتن کتاب خاطره‌های خود هستند و احتمالا در آینده دور یا نزدیک باید منتظر انتشار خبر کتاب‌های این دو چهره هم بود.

معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا گرچه از وفادارترین و آشکارترین متحدان ترامپ بود اما در ماجرای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از موضع‌گیری به سود رئیس خود پرهیز کرد و در نشست ششم ژانویه سنا هم برخلاف خواسته ترامپ و هوادارانش به نتایج انتخابات مهر تایید زد. هر چند شورش در کنگره باعث شد تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات چند ساعت به تاخیر بیفتد.

اگر پنس در کتاب خاطره‌های خود بخشی از ماجراهای شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره و خرابکاری‌های هواداران افراطی ترامپ را هم روایت کند، از همین حالا می‌توان آن را یک جنجال بزرگ در اردوگاه جمهوریخواهان دانست که برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ حسابی ویژه باز کرده‌اند.