به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر تولید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی کشور است. استقلال، اشتغال و درآمد ملی کشور وابسته به این است که چه مقدار تولید داخلی داریم.

وی ادامه داد: کالای ایرانی کالایی است که با روح ایرانی تولید می شود. روح ایرانی دارای ویژگی هایی از جمله ترکیب سازی است. در کالای ایرانی ترکیب مادیت، ریشه در خاک، معنویت و عروج به آسمان را داریم. ترکیبی از ظرافت و صلابت، ترکیبی از هنر و صنعت، ترکیبی از نوآوری و سنت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: دوگانه ها و چندگانه هایی که ترکیب می شوند و کالایی با روح ایرانی می سازند که می توان کالایی را ساخت که رنگ و بوی ایرانی را داشته باشد.

صالحی ادامه داد: کالاهای فرهنگ ایرانی هم داریم. کالاهای فرهنگ ایرانی علاوه بر اینکه با روح ایرانی هم ساز است، کالایی است که تاثیراتش سطحی نیست و به عمق جان نفوذ می کند. عروسک کودکی از خاطرات فراموش نمی شود. ترانه لالایی مادر و همنوازان دوره کودکی هم اینچنین است و کالایی است که تاثیرات ماندگار دارد.

وی گفت: ویژگی دیگر کالای فرهنگی ایرانی این است که ریشه در خاک فرهنگ کهن ایران، اقوام ایرانی و آنچه به عنوان طبیعت زیبای ایران ارتزاق و بهره می جوید طعم شیرین و بارزی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با این نگاه ها می توان شان و قدر کسانی را شناخت که در حوزه کالاهای فرهنگی ایران تلاش می کنند. در سال جهش تولید هم کسانی که در اقلیم ایران تولید می کنند ارجمند هستند. همچنین کسانی که کالاهای ایرانی را با روح ایرانی تولید می کنند جایگاه والایی دارند و جشنواره فیروزه هم با این نگاه پدید آمد که به این موارد توجه کند.

صالحی افزود: با ورود به هفتمین دوره این جشنواره، کارهای بسیاری بر دوش دبیرخانه و همه همراهانی است که با این حرکت همنوایی داشته اند. مطالعات علمی، پژوهشی و کاربردی این حوزه نیازمند تقویت و توسعه است. همچنین توجه به بازاریابی، خلاقیت، آموزش و یادگیری و انتقال مهارت های تجربی و سرمایه گذاری ها و حمایت های قانونی در این حوزه دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: هدف جشنواره فیروزه این است که توجهی را در یک شکل شبکه ای و تجمیعی به حوزه کالاهای فرهنگی داشته باشد.

صالحی گفت: از دیگر رویکردهای این جشنواره در دو سال اخیر این بوده که استان های ایران بستر این تحرک جدی و مهم باشد و امیدوارم مسیر آینده این جشنواره پویاتر و با تکاپوی بیشتر و خلاقیت وسیع تر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تلاش ها و زحمات شورای سیاستگذاری جشنواره، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی و داوران این جشنواره قدردانی کرد.

جشنواره جایزه فیروزه با محوریت کالاهای فرهنگی و با هدف فرهنگ سازی تولید و مصرف داخلی برگزار می شود.